Iranian Agriculture News Agency

دستور انهدام ٥٠٠ هکتار زمینی که با فاضلاب آبیاری می‌شد



شهروند| مشکلات منطقه ٢٠ تهران دیروز مهم‌ترین دستور جلسه شورای شهر تهران بود. در این جلسه که با حضور شهردار این منطقه و فرماندار شهر ری برگزار شد، رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران درباره معضل آبیاری مزارع این منطقه با فاضلاب خام پیشنهاد کرد مسئولان به جای تکذیب، با مداخله لازم نسبت به حل این مشکلات اقدام کنند.
حافظی با اشاره به بازدیدهای دو‌سال گذشته کمیسیون سلامت از سازمان‌ها و مناطق شهرداری اعلام کرد: منطقه ٢٠ تهران بیشترین تهدیدهای زیست‌محیطی و سلامت را دارد و سلامت مردم در این منطقه بیشتر مورد تهدید است. او با نمایش اسلاید‌هایی از وجود دکل‌های فشار قوی برق روی مناطق مسکونی واقع در محلات جوانمرد قصاب و علائین گفت: میدان الکترومغناطیس این دکل‌ها مشکلات خونی، مغزی و حتی معلولیت ایجاد می‌کند. براساس استانداردها، دکل‌های برق دارای حریم‌های درجه یک و دو است که بین ٢٠ تا ٥٠ متر بوده ولی این استانداردها در این محلات رعایت نشده است. به گفته رئیس کمیسیون سلامت، با نمونه‌برداری از خروجی تصفیه‌خانه جنوب در کانال عباس‌آباد مشخص شد که این آب برای آبیاری مزارع کشاورزی مناسب نبوده و خارج از استانداردهای تعریف شده است. او همین‌طور با اشاره به کانال سرخه‌حصار گفت: سازمان اتکا روی این کانال پمپی تعبیه کرده است و به‌طور مستقیم از این کانال برای آبیاری زمین‌های کشاورزی برداشت می‌کند. حافظی درنهایت از مسئولان خواست به جای تکذیب با مداخله لازم این مشکلات را حل کنند. اسماعیل دوستی، نایب‌رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران هم آبیاری با فاضلاب در این منطقه را یک معضل جدی دانست. به گفته او، اگر واقعا برای آبیاری سبزیجات تهران از آب‌های آلوده استفاده می‌شود با فاجعه بزرگی مواجه‌ایم. محمد حقانی، دیگر عضو شورای شهر تهران هم در این جلسه گفت: در بازدیدی که از تصفیه‌خانه ری داشتیم، آب این تصفیه‌خانه کاملا شفاف و بدون بو بود، ولی آب بعضی از تصفیه‌خانه‌ها دارای آلودگی و بو است که حتی برای کشاورزی نیز مناسب نیست.
مشکلات ری با شعار حل نمی‌شود
عباس جدیدی، معاون نظارت شورای شهر تهران هم درباره معضلات منطقه شهر ری گفت: بالغ بر ٢٠٠‌هزار نفر، جمعیت افغانستانی‌های این منطقه است که در شهر ری سکونت دارند و این افراد از خیلی از مزایا در منطقه محرومند. محمد سالاری نیز با گلایه از نبود اطلاع‌رسانی قبلی درباره موضوع جلسه و با اشاره به این‌که شهرداری برنامه پنج‌ساله دارد، گفت: شهر ری نیز جزو همین برنامه پنج‌ساله است و ما الان باید براساس اسناد فرادست بررسی کنیم که شهرداری چه کارهایی باید انجام می‌داده که نداده و چه کار خوبی انجام داده است. مشکلات شهر باید براساس برنامه بررسی شود چراکه طرح بی‌برنامه مشکلات، نتیجه‌ای ندارد. مرتضی طلایی هم با اشاره به این‌که‌ یک‌هزار‌میلیارد تومان منابع درآمد در شهر ری وجود دارد، گفت: سهم ری از این درآمد باید دیده شود و تخصیص یابد. محسن سرخو هم مهم‌ترین معضل شهر ری را گسل ری دانست و گفت: با توجه به خاک ماسه‌ای موجود در این منطقه باید هر چه زودتر تمهیدات مقاوم‌سازی در این منطقه فراهم شود. . در نهایت علیرضا دبیر که قبلا از اهالی شهر ری بوده، گفت: سال‌هاست مشکلات ری به قوت خود باقی است و این مشکلات با شعار دادن حل نمی‌شود. چه در دولت قبل و چه در این دولت توجهی برای رفع مشکلات مردم این منطقه نشده است. او با اشاره به این‌که اقدامی برای حل مشکلات این محله انجام نمی‌شود، اضافه کرد: مسئولان شهرداری باید به مردم پاسخگو باشند که چرا اعتبارات نقدی را در این منطقه شهرداری، تخصیص نمی‌دهند.
انهدام ٥٠٠هکتار از مزارع آبیاری‌شونده با آب آلوده
شهردار شهر ری هم که در این جلسه حضور داشت با اشاره به این‌که عمده مشکلات منطقه به دهه‌های گذشته بازمی‌گردد، گفت: مشکلات مربوط به ساخت‌وسازها و دکل‌های برق منطقه که خطرآفرینند، هیچ‌کدام با مجوزهای شهرداری نبوده و نیست. هدایت‌الله جمالی‌پور، فرماندار شهر ری هم در این جلسه درباره تغییر نام شورای شهر تهران به شورای تهران، ری و تجریش گفت: مردم شهر ری انتظار دارند نام شورای شهر تغییر کند. جمالی همچنین با اشاره به وجود فاضلاب‌هایی که از کانال سرخه‌حصار و فیروز بهرام ناشی می‌شود و سلامت مردم را تهدید می‌کند، گفت: این فاضلاب هم ازجمله مشکلاتی است که از تهران بر ری وارد می‌شود و زمین‌های کشاورزی با این فاضلاب‌ها آبیاری می‌شود. در همین راستا، دستور انهدام ٥٠٠ هکتار زمین صیفی‌جاتی که با این آب‌های آلوده آبیاری می‌شود را صادر کردیم. فرماندار شهر ری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ایجاد مشکلات ترافیکی ناشی از نزدیکی بهشت زهرا به باقرشهر اشاره کرد و افزود: امروز بهشت زهرا برای مردم باقرشهر علاوه بر مشکلات ترافیکی معضلات بسیاری را ایجاد کرده است. همچنین وجود مرکز دفن زباله شهر تهران در کهریزک برای مردم این منطقه مشکلات محیط‌ زیستی بسیاری را ایجاد کرده است.
بودجه شهر ری ٧ برابر بیشتر از درآمدش
معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری شهردار تهران هم در این جلسه مشکلاتی که اعضای شورا مطرح کردند را مرتبط با شهرداری ندانست و گفت: مدیریت واحد شهری نیاز است تا تصمیم عاجل در این زمینه گرفته شود. معاون شهردار تهران با اشاره به این‌که‌ سال گذشته ٤٠٠‌میلیارد تومان شهرداری و شورا برای شهر ری بودجه در نظر گرفته‌اند، ادامه داد: ٧٥میلیارد درآمد شهر ری بوده است؛ درحالی‌که شهرداری ٧برابر بیشتر از درآمد شهر ری در این منطقه سرمایه‌گذاری کرده است. از ابتدای‌ سال تاکنون نیز حدود ٢٥٠‌میلیارد برای این منطقه ابلاغ شده است.
توضیح درباره پاداش ١,٢ میلیاردتومانی
در این جلسه همچنین احمد دنیامالی درباره انتشار خبر پاداش یک‌میلیارد و ٢٠٠‌میلیون تومانی به هیأت رئیسه بانک شهر توضیحاتی ارایه کرد. به گفته او این مبلغ در صورت‌های مالی ‌سال ٩٣ بانک شهر ثبت شده است ولی این مبلغ برای کل هلدینگ بانک شهر که شامل ٣٥ شرکت و هیأت‌مدیره است در نظر گرفته شده است. دنیامالی در ادامه گفت: برای اعضای هیأت‌مدیره ٣٠٠‌میلیون تومان پاداش در نظر گرفته شده بود که مجمع به ٢٥٠‌میلیون تومان آن را کاهش داد؛ ضمن این‌که این مبلغ برای کل اعضای هیأت‌مدیره و سرپرست ١٠ بانک شهر در کلانشهرها بوده است. غلامرضا انصاری هم در این جلسه خواستار شفاف‌سازی‌ میزان دیون شهرداری به پیمانکارانش شد. به گفته او، درباره پروژه‌های کلانشهر تهران ازجمله پل صدر و تونل نیایش باید شفاف‌سازی‌های مالی انجام و هزینه‌کردها مشخص و میزان دیون شهرداری به پیمانکاران اعلام شود. در این جلسه، اقبال شاکری هم از ظلم به پرسنل برخی شرکت‌های پیمانکاری شهرداری تهران گلایه کرد و گفت: به گروهی از افراد در مدیریت شهری جفا و به پرسنلی که با پیمانکاران کار می‌کنند، بی‌توجهی می‌شود و در این میان سود اصلی به پیمانکاران می‌رسد. در این جلسه همچنین احمد حکیمی‌پور با انتقاد از شیوه نامگذاری معابر تهران گفت: نام‌های معابر شهر درحال مردانه شدن است. به گفته او باید توجه داشت خیابانی که مدت‌ها مردم آن را با یک نام می‌شناسند نباید بدون بررسی لازم تغییر پیدا کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید