Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح آبزی‌پروری مؤسسه جهاد نصر مطرح کرد:

تقبل 15 درصد پروژه پرورش ماهی در قفس از سوی مؤسسه جهاد نصر

بحث پرورش ماهی ازجمله مهم‌ترین مسائلی است که توسط سازمان شیلات کشور دنبال می‌شود؛ افزایش تولید در این زمینه مستلزم همکاری شرکت‌ها و مؤسسه‌های مربوطه است، مؤسسه جهاد نصر نیز یکی از همین نهادها است.

تقبل 15 درصد پروژه پرورش ماهی در قفس از سوی مؤسسه جهاد نصر


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مجری طرح آبزی‌پروری مؤسسه جهاد نصر در همایش یک‌روزه طرح توسعه آبزی‌پروری در این مؤسسه گفت: در نظر داریم 15 درصد برنامه 10 ساله افزایش پرورش ماهی در قفس را توسط جهاد نصر دنبال کنیم.

مجید ربیع‌زاده با اشاره به اینکه قرار است دولت در یک افق بلندمدت 200 هزار تن افزایش سالانه در پرورش ماهی در قفس داشته باشد، افزود: مقرر شده 30 هزار تن افزایش تولید در برنامه نخست و 30 هزار تن نیز در برنامه دوم پنج‌ساله توسط جهاد نصر دنبال شود که تا افق سال 1404، تولید این محصول به همت و تلاش مؤسسه افزایش 60 هزار تنی خواهد داشت؛ به عبارتی سهم 15 درصدی جهاد نصر در این پروژه منطقی و عملی است.

به گفته وی، اگرچه یک میلیون تن ظرفیت پرورش ماهی در قفس در ایران وجود دارد، اما موارد دیگری در زمینه آبزیان وجود دارد که مؤسسه آنها را نیز پیگیری می‌کند؛ به‌عنوان مثال، رسیدن به تولید سالانه 10 هزار تن میگو، 10 هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و 100 تن خاویار از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد، البته تمام اینها در قالب پروژه‌هایی انجام می‌شود که قابلیت الگوبرداری برای بخش خصوصی را داشته باشد.

ربیع‌زاده اعتبار مورد نیاز برای رسیدن به هدف 15 درصدی افزایش تولید پرورش ماهی در قفس را چهارهزار میلیارد تومان برآورد کرد و ادامه داد: یک‌هزار میلیارد تومان برای تأسیسات زیربنایی، یک‌هزار میلیارد تومان سرمایه جاری و یک‌هزار و 900 میلیارد تومان هزینه سرمایه‌ای برای زنجیره تولید مورد نیاز است که در این زمینه تاکنون 77 نفر نیز به کشورهای پیشرو در پرورش آبزیان برای متخصصان و محققان مؤسسه برگزار شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 9 شرکت تخصصی آبزی‌پروری در کمک جهاد نصر هستند، خاطرنشان کرد: بومی کردن پرورش ماهی در قفس، هدف مهمی بود که با همت دست‌اندرکاران شرکت‌ها، پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد. در این راستا نیز سه‌هزار و 200 تن قفس از چین و شش‌هزار تن نیز از نروژ خریداری شده است.

ارتباط با مراکز علمی و تحقیقاتی دانش‌بنیان، انجام توافق‌نامه با مرکز تحقیقات شیلات، شناسایی گونه‌های متنوع دریاها و توافق سه‌جانبه با سازمان شیلات و مدیریت برنامه‌ریزی از دیگر مواردی بود که مجری طرح آبزی‌پروری مؤسسه جهاد نصر به‌عنوان اهداف شرکت‌های وابسته به آن اشاره کرد.

ربیع‌زاده به بررسی مشکلات ایمنی در زمینه پرورش ماهی در قفس پرداخت و تصریح کرد: تا سال گذشته هیچ پوششی از نظر بیمه‌ای برای این منظور وجود نداشت و اکنون آیین‌نامه آن تنظیم شده، اما پوشش اقتصادی لازم را ندارد؛ البته این گونه دو ایراد داشت که تنظیم آن برای بدترین شرایط و درصد بالای هزینه‌ها و تعیین نبودن سهم دولت برای پوشش بیمه‌ای از مهم‌ترین ایرادهای آن بود، البته در حال پیگیری برای برطرف شدن کامل مشکلات هستیم.

وی با اشاره به فعالیت 16 پروژه از 30 پروژه یادآور شد: هم‌اکنون در این تعداد پروژه، سه‌هزار و 200 تن ماهی در قفس، پنج هزار تن ماهی خاویاری، یک‌هزار و 400 تن میگو و 1.5 میلیون تن بچه‌ماهی تولید می‌شود که برای رسیدن به ظرفیت 100 درصدی آنها حداقل 365 میلیارد تومان اعتبار نیاز است./

V-950311-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید