Iranian Agriculture News Agency

ایانا گزارش می‌دهد؛

مشوق 340 میلیارد تومانی برای خروج محصولات کشاورزی صادراتی از بن‌بست

بحث مشوق‌های صادراتی، مبحثی است که از ماه پیش جدیت یافته و برای نجات بازار برخی محصولات، لازم است که به اجرا گذاشته شود.

مشوق 340 میلیارد تومانی برای خروج محصولات کشاورزی صادراتی از بن‌بست


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - وحید زندی‌فخر:


پنجم اردیبهشت‌ماه بود که وزیر جهاد کشاورزی برای نخستین‌بار، موضوع ارائه مشوق‌های صادراتی به محصولات لبنی را مطرح کرد و در همان هنگام از خبرنگاران خواست تا به‌شدت این مسئله را پیگیری کنند. بعد از برآوردهای صورت گرفته، مقرر شد که 200 میلیارد تومان مشوق صادراتی برای محصولات لبنی اختصاص یابد که هنوز تا این لحظه به‌طور قطعی عملی نشده است.

از آنجا که هزینه‌های تولید شیرخام در کشور بسیار بالاست، محصول نهایی کارخانه‌ها هم نمی‌تواند در بازارهای خارجی، حرفی برای گفتن داشته باشد؛ بازارهایی که با مازاد همراه بوده و قیمت‌های‌شان روز به روز نزول پیدا می‌کند.

به هر ترتیب، این مبلغی است که وزارت جهاد کشاورزی از دولت درخواست کرده تا بتواند روند مثبتی را برای صادرات این محصولات تا پایان سال، رقم بزند. رکنی در این زمینه به ایانا گفته بود: " پیش‌بینی می‌شود با اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی، افزایشی ۵۰۰ هزار تنی در صادرات محصولات لبنی علاوه بر مقداری که اکنون وجود دارد، اتفاق بیفتد. "

البته طبق گفته رکنی، از تولید بیش از 9 میلیون تنی شیر، حدود 700 هزار تن از انواع محصولات لبنی به کشورهای مختلف صادر شده، اما این روند با کاهش قیمت‌های جهانی، افت پیدا کرده است.

از طرف دیگر، همین مقام مسئول، خواستار مشوق دیگری برای صادرات مرغ شده که 100 میلیارد تومان باید از طرف دولت به آن اختصاص داده شود. به عبارتی، معاونت امور دام، تا اینجا 300 میلیارد تومان از دولت طلبکار است و این طلب برای تشویق صادرکنندگان در خروج مازاد تولید گوشت مرغ و لبنیات به کار خواهد رفت.

این در حالی است که طبق آمارها سال گذشته دو میلیون و 100 هزار تن کل تولید گوشت مرغ در کشور بوده و تنها 71 هزار تن آن صادر شده است. جالب اینجاست که سرانه مصرف مرغ در ایران، 25 کیلوگرم و 10 واحد بالاتر از میانگین جهانی تخمین زده می‌شود؛ درست برعکس سرانه‌ای که برای مصرف لبنیات وجود دارد.

در خلال همین گیرودار، تولیدکنندگان تخم‌مرغ نیز وارد گود شده و ادعا کردند که اگر مشوقی شامل حال‌شان نشود، ممکن است در صادرات این محصول، به بن‌بست بخورند؛ محصولی که 94 هزار تن آن در سال گذشته به کشورهای همسایه رفت.

مدیرعامل اتحادیه میهن در این باره به ایانا گفته بود: " در این شرایط باید حداقل ۴۰ میلیارد تومان از طرف دولت به این صنعت اختصاص یابد تا بتوان سیر صادرات را تا پایان سال، به‌طور طبیعی کنترل کرد. "

بنابراین برای صادرات لبنیات، مرغ و تخم‌مرغ حداقل 340 میلیارد تومان لازم است؛ چیزی حدود همان مبلغی که سال 93 برای کمک به لبنیات و تنها به‌عنوان یارانه اختصاص یافته بود.

به هر ترتیب، این مبلغ، شاید 0.028 درصد کل مبلغی باشد که برای بودجه سال 95 در نظر گرفته شده است. باید منتظر بود و دید که دولت برای کمک به صادرات و همچنین تنظیم هرچه بهتر بازار داخلی، چه مقدار از مبلغ گفته شده را به این منظور اختصاص می‌دهد و مهم‌تر از آن اتفاقی است که بعد از واریز این پول به حساب تجار می‌افتد. یعنی قسمت مهم این طرح، بعد از ارائه مشوق‌ها به اجرا در خواهد آمد. باید دید که آیا مشکل ضرر و زیان دامداران از فروش شیرخام به اتمام می‌رسد و قیمت مصوب یک‌هزار و 440 تومان اجرایی می‌شود؟ همین‌طور انباشتگی مرغ و تخم‌مرغ در بازار به یک تعادل منطقی خواهد رسید یا نه؟ /

V-950305-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید