Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه نشست عصر امروز با دامداران اعلام کرد:

درخواست مشوق 200 میلیارد تومانی برای صادرات محصولات لبنی/ اجازه ورود شیرخشک صادر نشده است

مازاد لبنیات برای ارسال به کشورهای مختلف، با مشکلات فراوانی همراه است که به‌نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین آنها قیمت بالای محصولات ایرانی نسبت به رقبای دیگر منطقه باشد؛ بنابراین طرح پرداخت مشوق‌های صادراتی، در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت.

درخواست مشوق 200 میلیارد تومانی برای صادرات محصولات لبنی/ اجازه ورود شیرخشک صادر نشده است


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه نشست عصر امروز با دامداران گفت: مبلغی که از طرف وزارت جهاد کشاورزی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیشنهاد شده، حداقل 200 میلیارد تومان برای یک سال صادرات محصولات مختلف است.

حسن رکنی با اشاره به اینکه در فروردین‌ماه امسال حدود 41 هزار تن لبنیات از کشور صادر شده است، افزود: با این حال امکان صادرات بسیار بیشتر از این عدد بود، اما موانع موجود و پایین‌تر بودن قیمت لبنیات دیگر رقبا فرصت را از ایران ربود.

وی خاطرنشان کرد: در دو بخش، جمع‌آوری مازاد شیرخام از بازار، در دستور کار قرار گرفته که یکی از آنها صادرات و مشوق‌هایی است که به توسعه آن کمک کند. بخش دوم، ورود سازمان تعاونی روستایی و خرید تضمینی شیرخام به همان‌گونه که در سال‌های گذشته اتفاق افتاد، اما این‌بار در پنج استان عملی خواهد شد.

به گفته معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، کلیات مشوق‌های صادراتی به سازمان مدیریت ارسال شده و منتظر پاسخ مسئولان آن نهاد هستیم؛ بنابراین امید می‌رود که این مبلغ به زودی اختصاص یافته تا بتوانیم بخشی از مازاد را به خارج از کشور صادر کنیم.

رکنی ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه، افزایش تولید در واحدهای دامداری پیش‌بینی شده که به موازات آن، میزان مصرف محصولات متنوع لبنیات در جامعه نیز باید افزایش یابد. همانطور که در کشورهای پیشرفته، نگاه جدی به این موضوع دارند و آن را یکی از راه‌های بالا رفتن سطح سلامت جامعه قلمداد می‌کنند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا مبنی بر ورود شیرخشک در کارخانه‌ها توضیح داد: واردات شیرخشک فقط بر پایه شیر خشک نوزاد بوده و اجازه‌ای برای ورود شیرخشک صنعتی صادر نشده است. گذشته از اینها نیازی هم به واردات محصولات لبنی نداریم.

رکنی تصریح کرد: هنوز دستورالعملی برای خرید یک‌هزار و 440 تومان توسط کارخانه‌ها به ازای پرداخت مشوق صادراتی تنظیم نشده و بعد از اختصاص آن، این دستورالعمل‌ها تدوین خواهد شد، اما به طور کلی، هدف اصلی تحریک تقاضای خرید و تولید شیرخام به واسطه افزایش صادرات است./

V-950227-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید