Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس عنوان کرد:

نوبت‌بندی تنها راه‌حل مشکل کشاورزان حوزه سد درودزن/ شش درصد چاه‌های غیرمجاز کشور در فارس است

کشاورزان خرامه و زرقان موافق این موضوع هستند که با نوبت‌بندی آب میان بالادستی‌ها و پایین‌دستی‌ها، هر سال کشاورزان یکی از این دو بخش اقدام به کشت برنج یا گندم کنند.

نوبت‌بندی تنها راه‌حل مشکل کشاورزان حوزه سد درودزن/ شش درصد چاه‌های غیرمجاز کشور در فارس است


مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس گفت: نوبت‌بندی تنها راه‌حل رفع مشکل کشاورزان حوزه سد دورودزن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از شیراز، حمیدرضا دهقانی در یک نشست خبری پیرامون وضعیت منابع آب استان فارس با اشاره به تجمع اخیر کشاورزان درباره حق‌آبه، گفت: متأسفانه تعدادی از کشاورزان بالادست رودخانه کر و سد درودزن در منطقه آهوچر طی سال‌های پرآبی به‌صورت کاملاً عرفی مازاد آب این سد را در سال زراعی دریافت می‌کردند.

وی همچنین افزود: با توجه به خشکسالی‌های اخیر گاهی با اعمال زور در صدد کسب کردن آب بوده و امروز آنها یکی از مدعیان حق آبه در استان فارس هستند، کشاورزان تجمع‌کننده در چند روز اخیر مقابل فرمانداری‌ها و این سازمان خواستار سهم حق‌آبه بودند.

مدیرعامل سازمان آب منطقه‌ای فارس خاطرنشان کرد: کشاورزان خرامه و زرقان موافق این موضوع هستند که با نوبت‌بندی آب میان بالادستی‌ها و پایین‌دستی‌ها، هر سال کشاورزان یکی از این دو بخش اقدام به کشت برنج و یا گندم کنند.

دهقانی ایجاد اختلاف‌افکنی بین بالادستی‌ها و پایین‌دستی‌های سد درودزن را شایسته ندانست و از ایجاد اختلاف ابراز تأسف کرد.

وی ادامه داد: متأسفانه دوره خشکسالی در فارس طولانی شده و برخی هم نادانسته به اختلافات بین روستاییان دامن می‌زنند.

دهقانی با بیان اینکه بحران تأمین آب کشاورزی امسال به روشنی روی خود را نشان داد و تصریح کرد: ناکافی بودن آب سد درودزن باعث شد تا سطوح قابل توجهی از گندم و کشتزارهای این محصول در شهرستان‌های مرودشت و خرامه و مناطقی از شهرستان شیراز آسیب ببیند.

وی یادآور شد: برای ما هم سخت است که گندم‌های کشت شده و سبز، خشک شود، اما اگر قرار باشد مردم را نجات دهیم تنها راه ممکن نوبت‌بندی آب است که براساس آن الگوی کشت تغییر کند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس با بیان اینکه کشاورزی در استان فارس برخلاف استانی مانند کرمان، کشاورزی معیشتی است، تأکید کرد: اگر کشاورز در یک فصل زراعی کشت نداشته باشد در گذراندن امور زندگی با مشکل برخورد می‌کند و نمی‌توانیم به آنها بگوییم کشت نکنید بلکه فقط می‌توان گفت، آب کم است.

دهقانی اظهار داشت: اوایل هر سال زراعی در مهرماه اطلاعیه می‌دهیم و آرشیو این هشدارها در صدا و سیما و روزنامه‌ها موجود است. امسال هم تأکید کردیم که آب کافی برای کشت نداریم، اما کشاورزان به این هشدارها توجه نکردند.

وی با بیان اینکه بحران آب در شهرهای فارس احساس نمی‌شود، گفت: در حال حاضر 700 روستا با تانکر آب‌رسانی می‌شوند و اینکه بی‌آبی در شهرها احساس نمی‌شود به سبب رویکردی است که چندان عادلانه اتخاذ نشده و در شرایط نبود آب باید شهرها نیز در مصرف آب، کاشت چمن، فضای سبز و سایر مصارف صرفه‌جویی کنند.

دهقانی همچنین افزود: به محض بروز یک بحران به‌دنبال مقصر می‌گردیم و فعالیت و دانش کارشناسان آن حوزه را زیر سئوال می‌بریم درحالی‌که کارشناسان ما در مقاطع مختلف به رسالت خود عمل کرده‌اند، اما به سخن آنها توجه نشده است.

وی با بیان اینکه ما با سکوت قانون در حوزه آب از سال 61 تاکنون روبه‌رو هستیم، خاطرنشان کرد: این موضوع امروز به چالشی تبدیل شده که امید است در مجلس دهم و با حضور نمایندگان جدید شاهد مصوبات خوبی در جهت تسهیل این حوزه باشیم.

دهقانی ادامه داد: نماینده‌ای که تصور می‌کند با مجانی کردن آب به کشاورز کمک کرده، در اشتباه کامل به سر می‌برد؛ چرا که شاید مجانی کردن آب در کوتاه مدت نتیجه دهد، اما پس از آن به ضرر کشاورز تمام خواهد شد.

وی خواستار اعمال راهکار نوبت‌بندی آب در سالهای بعد بین کشاورزان شد و تصریح کرد: هر سال باید سطوحی از اراضی زیر دست سددرود زن کشت نشود و کشاورزانی که امسال از سهمیه کشت برخوردار می‌شوند سال بعد اراضی خود را نکارند تا آب عادلانه بین همه آنها توزیع شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان فارس نیز در ادامه این نشست خبری اظهار داشت: گنجایش سد دورودزن یک میلیارد مترمکعب است که با توجه به خشکسالی 9 سال گذشته حجم کنونی آب پشت سد درودزن 342 میلیون مترمکعب است که با توجه به حجم پایداری سد که 330 میلیون مترمکعب است، آبی برای آبیاری مزارع حوزه رودخانه کُر وجود ندارد.

صالح جهرمی یادآور شد: 13 سال پیش که استان در ترسالی قرار داشت 19 هزار هکتار گندم در استان فارس کشت می‌شد، اما امسال که باید به بحران کم‌آبی و خشکسالی توجه شود، حدود 40 هزار هکتار گندم در حوزه رودخانه کُر کشت شده است و آب موجود به هیچ وجه جوابگوی این میزان کشت نیست.

وی با بیان اینکه وزیر نیرو، بحرانی‌ترین سد کشور را، سد درودزن دانسته است، تأکید کرد: به دلیل حساسیت‌های کشوری روی این سد اجرای هر تصمیمی برای آن باید در چارچوب منابع و مصارف باشد و خیلی از مسائل از دست ما خارج و در کنترل وزارت نیرو است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای فارس با بیان اینکه در استان فارس حدود 19 هزار و 500 حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که معادل شش درصد چاه‌های غیرمجاز کشور است، گفت: در سال 94 در کشور حدود هفت‌هزار چاه غیرمجاز پُر شد که از این تعداد یک‌هزار و 614 مورد یعنی بیش از 22 درصد در استان فارس پر شده است.

جهرمی همچنین افزود: در حال حاضر به سبب خشکسالی حداقل یک‌سوم چاه‌های غیرمجاز فارس از مدار بهره‌برداری خارج‌شده‌اند.

وی در پایان با اعلام اینکه بیشترین تعداد چاه غیرمجاز استان فارس در شهرستان‌های جهرم و داراب گزارش شده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه به‌دلیل تصمیم‌گیری‌های غیر کارشناسی برخی از مسئولان مربوطه، سال گذشته کمترین تعداد چاه غیرمجاز در این منطقه پلمب شده است./

C-950227-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید