Iranian Agriculture News Agency

آغاز کوچ عشایر از هفته گذشته؛

درآمدزایی 7.5 میلیون تومانی برای هر خانوار عشایر از طرح پرواربندی/ امسال پرواربندی دام‌های عشایری سراسری می‌شود

با شرکت خانوارهای عشایری در پرواربندی دام‌های عشایر، در راستای افزایش تولید گوشت قرمز، درآمدزایی تقریبی 7.5 میلیون تومانی را متصور هستیم.

درآمدزایی 7.5 میلیون تومانی برای هر خانوار عشایر از طرح پرواربندی/ امسال پرواربندی دام‌های عشایری سراسری می‌شود


قائم‌مقام سازمان امور عشایر امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از حرکت عشایر کوچنده ایران به سمت ییلاق طی یک هفته گذشته خبر داد و گفت: با توجه به آنکه در بهمن و اسفندماه سال گذشته بارندگی‌ای مناسبی وجود داشته، ییلاق برای حضور عشایر آماده شده است.

میرولی صفرزاده افزود: تعداد 220 هزار خانوار عشایر کوچنده با حدود 24 میلیون واحد دامی همچون سال گذشته کوچ را آغاز می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: به‌دلیل بالا بودن قیمت علوفه، خشکسالی و برخی مشکلات دیگر تعدادی از عشایر مجبور شدند در سال گذشته دام‌هایشان را بفروشند، اما دام‌های مولد همچنان باقی مانده است و امسال پیش‌بینی می‌شود که تمایلی به فروش دام‌ها وجود نداشته باشد تا زمانی که این دام‌ها به مرحله پرواری برسد.

صفرزاده ادامه داد: از نیمه دوم سال جاری به‌دنبال پرواربندی دام‌ها هستیم تا بتوانیم پس از آنکه به وزن متعارفی رسیدند، آنها را راهی بازار کنیم.

وی تصریح کرد: پیگیری می‌شود تا بتوانیم برای سال جدید 500 هزار رأس دام عشایر نیز صادر کنیم.


اعتبار 250 میلیارد تومانی برای پرواربندی دام‌های عشایر

قائم‌مقام سازمان امور عشایر با اعلام اینکه تشکل‌های عشایری آماده هستند تا در زمینه پرواربندی کمک‌حال عشایر باشند، یادآور شد: مبلغ 250 میلیارد تومان تسهیلات برای پرواربندی دام عشایر از سوی بانک کشاورزی و صندوق توسعه ملی در حال تخصیص است و علاوه بر آن 100 میلیارد تومان نیز از محل خشکسالی و مابقی منابع در اختیار صندوق عشایری قرار خواهد گرفت.

صفرزاده تأکید کرد: در سال گذشته 19 استان برای اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز در قالب پرواربندی دام‌ها شرکت کردند، اما امسال پیش‌بینی می‌شود که تمامی استان‌ها برای پرواربندی وارد عمل شوند.

وی اظهار داشت: سال گذشته 500 هزار رأس دام پروار شد و پیش‌بینی می‌شود که امسال با افزایش 100 هزار رأسی دام‌ها، تعداد دام‌های پروارشده به 600 تا 700 هزار رأس برسد.

صفرزاده همچنین گفت: با طرح پرواربندی دام‌های عشایری، میزان تولید گوشت قرمز در سال گذشته شش‌هزار و 100 تن بود و امسال پیش‌بینی می‌شود در قالب این طرح هفت‌هزار و 500 تن به تولید گوشت افزوده شود.

وی در ادامه افزود: با طرح پرواربندی دام‌های عشایری، به جای عرضه لاشه 35 کیلوگرمی، دام‌های عشایر با لاشه 55 کیلوگرمی عرضه می‌شوند که به‌طور متوسط هر رأس دام معادل 12 کیلوگرم گوشت خالص بیشتر از حد معمول تولید می‌کند.


مطلوبیت طرح‌های عشایری به شرط تخصیص اعتبار

قائم‌مقام سازمان امور عشایر خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال عشایر بیشتری در طرح پرواربندی شرکت کنند که این طرح می‌تواند برای هر خانوار عشایری حدود هفت تا 7.5 میلیون تومان افزایش درآمد داشته باشد.

صفرزاده درباره مجموع تولیدات عشایر در سال گذشته ادامه داد: در سال گذشته عشایر ایرانی 190 هزار تن گوشت قرمز تولید کردند که در سال جاری پیش‌بینی می‌شود این تولید به 197 هزار تن برسد.

وی تصریح کرد: مجموع تولیدات بخش کشاورزی و گوشت قرمز در سال جاری به پنج میلیون و 700 هزار تن خواهد رسید، در حالی که سال گذشته پنج میلیون و 200 هزار تن مجموع تولیدات جامعه عشایری بود.

صفرزاده در پایان یادآور شد: وضعیت اعتبارات به شرط تخصیص در سال جاری مطلوب عرضه می‌شود./

M-950207-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید