Iranian Agriculture News Agency

نوستراداموس‌های وطنی

علیرضا صفاخو - روزنامه‌نگار

نوستراداموس‌های وطنی


در حالی که 10 روز از آغاز سال جدید می‌گذرد و میلیون‌ها هم‌وطن در سراسر کشور مشغول گذراندن تعطیلات نوروزی در کنار اقوام یا گردشگری در گردشگاه‌های گوشه‌گوشه میهن‌مان هستند، ظاهراً هنوز هستند کسانی که یا چشمان تیزبین در رؤیت آنچه در بازار نوروزی امسال گذشت و می‌گذرد را ندارند و نمی‌بینند یا اگر هم می‌بینند، مصلحت منافع جناحی آنها ایجاب می‌کند تا به وارونه کردن واقعیات به هر نحو ممکن اقدام کنند؛ گویی می‌خواهند جناح متبوع آنها از یک سوراخ چند بار گزیده شود!

ظاهراً در حالی که برخی از بزرگان جناح مغلوب در انتخابات، هنوز در شوک بی‌ثمر ماندن خرج‌های توپخانه‌های رسانه‌ای آنها علیه تلاش‌های دولت یازدهم مانده‌اند و عیدشان عید نشده است؛ گویی یاران گرداننده رسانه‌های جناح وابسته به گرایش آنها -که خط‌مشی‌شان فقط شلیک به هر اقدام دولت است- چشم‌بسته و بی‌مهابا مهمات تدارک دیده شده برای مبارزه علیه دولت منتخب ملت را، به نقاط کور پرتاپ می‌کنند و دست کم برای هر شلیک این توپخانه رسانه‌ای، در امر نشانه‌گیری و پرتاب‌های سر بزنگاه، در موقعی نابهنگام، دست و دلبازی به خرج می‌دهند!

به‌طور قطع دولت یازدهم نیز همچون تمام دولت‌های گذشته، دارای نقاط ضعف و قوتی است که بهترین داور کارنامه دولت نیز خود مردم کوچه و بازار هستند که تفاوت‌های گفتاری و رفتاری دولت‌های حاکم را از گذشته تا امروز تشخیص می‌دهند و کسی هم مدعی نیست که تمام گره‌های تافته‌شده از گذشتگان کامل باز شده است؛ کمااینکه خود مسئولان دولت کنونی نیز بر این امر تأکید دارند و بر خلاف رئیس دولت‌های نهم و دهم که در واکنش به شنیدن خبر گرانی میوه، مردم ایران را به سوپرمارکت‌های محله خود حواله می‌داد، رئیس دولت یازدهم به همت مدیریت و کارکنان تنظیم بازار در وزارت جهاد کشاورزی، ترتیبی اتخاذ کردند که نواقص سال نخست اجرا نیز از دو هفته پیش از عید رفع شد و گام‌های مؤثری در تنظیم بازار نوروز امسال که البته تا پایان بهار ادامه دارد، برداشته شد. گام‌هایی که خرده ایرادهای جمعی از رسانه‌های معلوم‌الحال که بعضاً تکه‌پرانی‌های آنها به مرز تناقض‌گویی‌های ناشی از هیجان کارشکنی‌شان می‌رسد، نمی‌تواند از سوی مخالفان منصف قابل درک و پذیرش باشد و این دقیقاً همان نقطه شکست رسانه خطاکار نزد مخاطبانش است. در واقع به‌نظر می‌رسد رسانه‌های معترف به داشتن گرایش ضددولت یازدهم، سوراخ دعا را گم کرده‌اند و با رفتارهای ناشیانه خود، بیشتر به رویگردانی مخاطبان آگاهشان کمک می‌کنند!

البته نگارنده پیش از هرگونه پیش‌داوری ترجیح می‌دهد در ابتدا توجه مخاطبان را به این جمع‌بندی یکی از رسانه‌ها که چند روز پیش نیز مصاحبه‌ای هدفمند اما غیرکارشناسی از نامحبوب‌ترین و ناکام‌ترین وزیر تاریخ کشاورزی ایران درج کرد، فرابخواند: "اطلاعات استخراج‌شده خبرنگار «......» نشان می‌دهد به‌دلیل عدم پیش‌بینی مسئولان دولتی از تنظیم بازار نوروز 95، چندین ‌هزار تن پرتقال و سیب مازاد بر مصرف در انبارها ذخیره شده و این احتمال وجود دارد که دولت به‌دلیل عدم تعادل در بازار، چندهزار تن پرتقال و سیب اضافی را معدوم کند. مشاهدات خبرنگار ما (رسانه یادشده) بیانگر آن است که قیمت انواع میوه این روزها در شرایط مطلوب و حداقلی به‌سر می‌برد و در صورت ورود میوه‌های جدید به بازار، بازار به‌هم بریزد! گفتنی است با این اقدام وزارت کشاورزی (ظاهراً تنظیم‌کننده خبر به نام درست وزارت این بخش هم اشراف نداشته است!) ، کشور ضرر هنگفتی را به‌دلیل پیش‌بینی نادرست این دستگاه دولتی از میزان ذخیره‌سازی در نوروز 95 متحمل شد."

با اندکی مداقه در نوع اطلاعات استخراج‌شده نویسنده این مطلب که کوشیده خود را پیشگوی بزرگ بازار محصولات کشاورزی معرفی کند، به‌سادگی می‌توان به غنای داده‌های اطلاعاتی آن پی برد! دادن آمار به سبک چندهزار تن و صدور حکم پیشگویانه به هم ریختن بازار در آینده نزدیک و اعلام ضرر هنگفت بدون اشاره به جزئیاتی از این ادعای گزاف، گویای تلاشی مخربانه (سهوی یا عمدی آن مدنظر نگارنده نیست) هرچند بیهوده هست.

وقتی ساده‌ترین کارشناس اقتصاد بازار کشاورزی هم می‌داند که ماه‌های فروردین و اردیبهشت به‌عنوان "سیاه بهار" کشاورزی شهره است و دولت عاقل و مدبر برای خنثی کردن پاتک معاندان اقتصادی سوداگر تورم، ذخیره‌سازی هوشمندانه 65 هزار تن سیب و پرتقال را برای این فصل تدارک دیده و تاکنون نیز با توزیع فقط 25 هزار تن میوه اصل سبد نوروزی، توانسته مانع شانتاژکردن فرصت‌طلبانی شود که در نوروز سال گذشته، پرتقال حداکثر هشت‌هزار تومانی را 12 هزار تومان (مگر محل سکونت و استعلام قیمت این رسانه‌ها سوپرمارکت‌های مناطق اعیان‌نشین خیابان‌های فرشته و زعفرانیه بوده باشد که ما از آن بی‌خبریم) اعلام و منتشر کردند و به سایر سوپرهای محلات "کد" دادند که شما کجا نشسته‌اید که پرتقال را چهار، شش یا هشت‌هزار تومان می‌فروشید امروز باید هم "نوستراداموس"های نشسته در رسانه‌های معاند و نه مخالف دولت، قلم را به شکل دیگری بچرخانند؛ باشد تا خوشایند گردانندگان آنها گردد! رسانه‌هایی که با تیتر: "زمزمه‌های معدوم‌سازی چندهزار تن میوه" به‌دنبال چند کلیک بیشتر یا جلب توجه مدیران جناح متبوع خود هستند؛ غافل از اینکه، این چگونه مطالعه روزنامه‌نگاری است که زمزمه‌های برخی ناشناخته‌ها و مجهول‌الهویه‌ها، "پیشگویی" تلقی می‌شود و چندهزار تن با میزان نامعلوم، در اعلام وارد شدن ضرر هنگفت و به‌هم ریختن بازار در روزهای آینده تعیین کننده اعلام می‌شود! مگر آنکه پیشگویان این رسانه‌ها، به منابع کلیدی‌ای در پشت پرده بازار دسترسی دارند که دلسوزان نظام از آن بی‌خبر مانده‌اند./

S-950110-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید