Iranian Agriculture News Agency

پس از بازگشت هیأت ایرانی از پاکستان تشریح شد:

فرصت‌های توسعه مناسبات تجاری در دامپروری/ تولید 70 درصد خوراک طیور پاکستان در کارخانه‌های مجهز به تکنولوژی پلت

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان و عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران یکی از همراهان هیأت همراه ریاست جمهوری در سفر اخیر به کشور پاکستان بود که در گفتگو با ایانا که پیش از سفر رئیس جمهوری به آن کشور، در دو گزارش اشاره‌ای به نقش اقتصاد کشاورزی پاکستان داشت، جزئیاتی از دستاوردهای این سفر را با اشاره به فرصت‌های پیش روی توسعه مناسبات تجاری ایران با پاکستان در صنعت دامپروری تشریح کرد.

فرصت‌های توسعه مناسبات تجاری در دامپروری/ تولید 70 درصد خوراک طیور پاکستان در کارخانه‌های مجهز به تکنولوژی پلت

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، درباره نتایج سفر اخیرش به همراه ریاست جمهوری به پاکستان، در ابتدا با گفتن شادباش حلول سال جدید خورشیدی به تمام بهره‌برداران، به‌ویژه جامعه مرغداران، دامداران و صنایع شیلاتی کشور گفت: وضعیت صنعت دامپروری کشور پاکستان به ایران نزدیک است؛ لذا با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در سفر ریاست جمهوری به پاکستان، در صدد هستیم در تابستان امسال جهت امکان‌سنجی و مطالعه بهتر و کاربردی‌تر بازار کشور پاکستان در راستای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای هدف صادراتی انجمن صنایع خوراک دام و طیور و بررسی صادرات انواع محصولات کارخانه‌های خوراک دام، طیور و آبزیان و واردات برخی نهاده‌های دامی و مواد اولیه به این کشور سفر کنیم.

مجید موافق‌قدیری افزود: اگرچه پاکستان با ظرفیت حدود 6.5 میلیون تن رتبه 30 تولید خوراک دام در دنیا را دارا است و نسبت به ما در رتبه‌های پایین‌تر قرار دارد، اما این کشور یکی از صادرکنندگان مرغ به روسیه است و گوشت مرغ 28 درصد از مجموع تولید پروتئین این کشور را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه در پاکستان صنعت طیور دارای سابقه‌ای 56 ساله است و از 10 سال قبل به شدت در حال رشد است، خاطرنشان کرد: برآوردها نشان می‌دهد جمعیت طیور در این کشور در سال گذشته میلادی حدود 7.5 درصد افزایش داشته است و به استناد گزارش‌های بین‌المللی صنعت آبزیان نقش مهمی در اقتصاد ملی پاکستان دارد و با دارا بودن یک‌هزار و 46 کیلومتر نوار ساحلی دارای منابع خوب پرورش ماهی به‌ویژه در ایالت پنجاب است.

موافق‌قدیری ادامه داد: در این کشور 145 کارخانه تولید خوراک دام مکانیزه و کارگاه سنتی و نیمه‌مکانیزه فعالیت می‌کنند که از این تعداد 121 واحد با ظرفیت اسمی 10.2 میلیون تن و تولید بالفعل حدود 4.5 میلیون تن در ایالت پنجاب حضور دارند. همچنین حدود 70 درصد خوراک طیور در کارخانه‌های مدرن پاکستان تولید می‌شود که مجهز به تکنولوژی پلت هستند.




عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: کشور پاکستان با تولید حدود 29.5 میلیون تن، چهارمین تولیدکننده شیرخام در جهان است که در سال‌های قبل 95 درصد از دام‌های شیری آنها از استرالیا و پنج درصد از سوئد جهت افزایش تولیداتشان وارد شده بود. ضمن اینکه سالانه به‌طور متوسط 3.2 درصد تولید شیر و 4.5 درصد تولید گوشت آنها افزایش داشته است؛ بنابراین این بازار فرصت خوبی است برای صنعت خوراک دام ایران جهت حضور فعال در صنعت دامپروری این کشور و تلاش می‌کنیم با کمک سیاستگزاران اقتصادی کشورمان هدفمند و با برنامه قدم برداریم تا بازرگانان و تولیدکنندگان بین‌المللی‌مان متضرر نشوند.

وی تشکیل شرکت‌های بازرگانی مشترک، صادرات محصولات جدید و فرعی کارخانه‌ها، وضع تعرفه‌های ترجیحی، صادرات مجدد مواد اولیه ازجمله پودر گوشت، پودر خون، پودر استخوان و پودر پر از کشورهای همسایه را ازجمله راه‌های نفوذ به این بازار عنوان کرد.

موافق‌قدیری با بیان اینکه مشکلاتی که در صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان این کشور وجود دارد می‌تواند برای تولیدکنندگان ما مزیت صادراتی در پی داشته باشد، یادآور شد: کاهش ارزش روپیه، عدم تمرکز دولت در این صنعت، کمبود دانش در زمینه نیازهای تجاری، مالیات بالا، افزایش قیمت خوراک به خاطر جایگزین‌سازی مواد اولیه، منابع مالی محدود، کمبود امکانات ذخیره‌سازی، تکنولوژی پایین در زمینه کاربرد تجهیزات، نداشتن بخش تحقیقات در کارخانه‌های خوراک دام، نوسانات در قیمت مواد اولیه، عدم سرمایه‌گذاری خارجی و... می‌تواند نقطه اتکای ما برای افزایش مناسبات تجاری‌مان در این صنعت با کشور پاکستان باشد.

وی، پاکستان را با جمعیت دام سنگین حدود 65 میلیون رأس گاو و گاومیش سومین کشور دنیا از این منظر برشمرد و تأکید کرد: در این کشور، 49 میلیون رأس بز، 25 میلیون رأس گوسفند، 350 میلیون قطعه طیور وجود دارد و به مانند کشورمان و با توجه به محوری بودن این صنعت و اشتغال حدود 1.5 میلیون نفر در آن کشور، در اقتصاد ملی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد به‌طوری‌که صنعت طیور 1.3 درصد از تولید ناخالص داخلی پاکستان را به خود اختصاص داده است.
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در پایان سرانه مصرف شیر و لبنیات در پاکستان را حدود 230 کیلوگرم و گوشت مرغ و تخم مرغ را به ترتیب هفت کیلو و 85 عدد عنوان کرد و اظهار داشت: انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران همکاری خود را با سازمان‌های دولتی و بین‌المللی در مسیر ایجاد بستر مناسب برای توسعه صنعتی کارخانه‌های خوراک دام ادامه خواهد داد تا فعالان اقتصادی این عرصه توانایی برنامه‌ریزی برای بنگاه‌های خود داشته باشند./

N-950108-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید