Iranian Agriculture News Agency

با امضای تفاهم‌نامه بیمه ایران و نظام دامپزشکی محقق شد

ارائه خدمات تخصصی بیمه تجاری برای نخستین‌بار در بخش دام، طیور و آبزیان

با امضای تفاهم‌نامه شرکت سهامی بیمه ایران و سازمان نظام دامپزشکی کشور، ارائه خدمات تخصصی بیمه تجاری برای نخستین‌بار در بخش دام، طیور و آبزیان امکان‌پذیر شد.

ارائه خدمات تخصصی بیمه تجاری برای نخستین‌بار در بخش دام، طیور و آبزیان


با امضای تفاهم‌نامه شرکت سهامی بیمه ایران و سازمان نظام دامپزشکی کشور، ارائه خدمات تخصصی بیمه تجاری برای نخستین‌بار در بخش دام، طیور و آبزیان امکان‌پذیر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در این نشست که در حوزه مدیریت ساختمان مرکزی بیمه ایران برگزار شد، رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور ضمن ابراز خشنودی از بذل توجه سیدعباس حسینی، مدیرعامل بیمه ایران به بخش کشاورزی گفت: از آنجا که بخش کشاورزی با خسارت‌های زیادی روبه‌رو می‌شود، واحدهای تولیدی که هیچ راهی برای بازگشت به چرخه تولید پیدا نمی‌کنند، ناگزیر به خروج از گردونه تولید می‌شوند که نمونه آن باغ "دشت رز" در قزوین است که طی سال 86 و هنگام ریاست اینجانب در سازمان جهاد کشاورزی قزوین، با وجود مکانیزه بودن باغ و به بار نشستن میوه‌ها، گرفتار سرمای زیر 20 درجه شد و ماحصل بیمه نبودن آن، منجر به بازگشت سرمایه‌گذار آن به آمریکا شد.

محمدرضا صفری با بیان اینکه برای افزایش امنیت خاطر سرمایه‌گذاران کشاورزی باید نه‌تنها محصول، بلکه همه ساختارهای تولید بیمه شوند، افزود: خوشبختانه از آنجا که ماده 9 قانون نظام جامع دامپروری، بیمه محصولات، ابنیه، شاغلان و ماشین‌آلات را اجبار کرده است، حال با پیگیری‌های ایرج سالاری و عصمت باقری‌پور از پایه‌گزاران فعال بیمه در نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، ایده کارآمد و خوبی برای آغاز بیمه تجاری در بخش کشاورزی بنیان گذاشته شد که سازمان نظام دامپزشکی کشور نیز خواستار تعمیم آن به این حوزه شده است.

محمدرضا صفری، رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور

وی با بیان اینکه سازمان نظام دامپزشکی کشور متولی صدور پروانه برای واحدهای صنفی تحت پوشش نیز هست، خاطرنشان کرد: آیین‌نامه اجرایی ماده (3) قانون افزایش بهره‌وری نیز سه هفته پیش هیأت وزیران تصویب شد که بر اساس این آیین‌نامه، واحدهای تولیدی باید از حمایت خدمات کارشناسی نظام‌های مهندسی و دامپزشکی کشور که بیمه می‌تواند یکی از آنها باشد، برخوردار شوند.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور با بیان اینکه بیمه محصولات کشاورزی هم‌اکنون مورد حمایت دولت است و سالانه صدها میلیارد تومان به آن اختصاص می‌یابد، ادامه داد: اگرچه در سنوات گذشته به‌صورت پراکنده از طریق بیمه آسیا خدماتی ارائه می‌شد، اما پس از دو سال مطالعه هدفمند و اجرایی ارائه خدمات تخصصی بیمه در بخش کشاورزی توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی به اهتمام پایه‌گزاران آن، به مدیریت سازمان نظام دامپزشکی کشور محرض شد که تمام امور بیمه‌ای خود را به بیمه ایران واگذار کند و حتی تلاش خواهیم کرد تا با جلب حمایت وزیر جهاد کشاورزی، بخشی از حمایت‌های دولتی را نیز وارد تعاملات بیمه‌ای سازمان نظام دامپزشکی با بیمه ایران کنیم.

صفری با بیان اینکه در صورت افزایش خدمات بیمه‌ای، شاهد ارتقای کمی و کیفی تولیدات کشاورزی خواهیم بود، تصریح کرد: کمااینکه در مذاکرات اخیر با روسیه، آشکار شد که اگر بیمه قوی مشمول واحدهای تولیدی دام و طیور ایران باشد، امکان حضور محصولات کشورمان در بازار آن کشور یا سایر کشورها نیز دوچندان می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پنج‌هزار و 200 کلینیک دامپزشکی، یک‌هزار و 700 داروخانه، 300 آزمایشگاه و 900 شرکت پخش دارو درمسیر تولید 15 تا 20 میلیون تن محصول پروتئینی ایفای نقش می‌کنند، یادآور شد: با توجه به این گستردگی می‌توان گفت که سبد بیمه‌ای سازمان نظام دامپزشکی کشور بسیار متنوع است.

ایجاد شبکه الکترونیکی بیمه تجاری کشاورزی در کل کشور

مدیرعامل صندوق مشترک استان‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور نیز با اعلام اینکه پس از دو سال مطالعه و بررسی دقیق کارشناسی، شرایط برای همکاری با بیمه ایران مناسب‌تر از سایر بیمه‌ها تشخیص داده شد، اظهار داشت: از آنجا که فلسفه بیمه در ابتدا بر مهیا کردن شرایط لازم برای رعایت ضوابط و استانداردها تأکید دارد و سپس در صورت بروز خسارت مبادرت به جبران آن می‌کند؛ لذا استفاده از شبکه خدماتی بیمه کارآمد و تجاری می‌تواند ضمن اطمینان‌بخشی به تولیدکنندگان، باعث ارتقاء تجهیزات سخت‌افزاری و خدمات کیفی در واحدهای تولیدی یا خدماتی بخش کشاورزی نیز شود.

ایرج سالاری، پایه‌گذار بیمه تجاری در بخش کشاورزی

ایرج سالاری با بیان اینکه پیرو همکاری مجری بیمه‌ای توافقنامه سازمان نظام مهندسی کشاورزی (حسین صفری، مدیرعامل شرکت خدمات بیمه‌ای تأمین‌آوران صفری)، شبکه‌ای الکترونیکی در کل کشور راه‌اندازی شده است که از طریق دفاتر اختصاصی با کارشناسان مربوطه خدمات بیمه‌ای لازم را به متقاضیان ارائه می‌کند، تأکید کرد: با توجه به تأمین گستردگی ارائه خدمات بیمه تخصصی در بخش کشاورزی توسط شرکت تأمین‌آوران صفری با بیش از 25 سال سابقه فعالیت بیمه‌ای، این شرکت همچنین به‌عنوان مجری اجرای توافق‌نامه سازمان نظام دامپزشکی نیز برگزیده شد.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون افزایش بهره‌وری دولت مکلف به پرداخت سهم بیمه است، افزود: لذا حجم متقاضیان در ابتدا خیلی زیاد بود و در سال نخست امکان ارائه خدمات مناسب فراهم نبود، اما در سال دوم با ایجاد شعبه بیمه تجاری کشاورزی و پاسخگویی بیشتر و بهتر کارشناسان به ارباب رجوع، روال مناسبی پیدا کرده است؛ اگرچه باید به سمتی برویم که تحت مدیریت بیمه ایران، امکان خدمات اختصاصی در کیفی‌ترین شرایط فراهم شود.

سالاری با بیان اینکه بسیاری از مشتریان بیمه این شرکت به‌دلیل صف انتظار طولانی از دست رفتند، خاطرنشان کرد: فقط در بخش دامپروری 2.5 میلیون بهره‌بردار وجود دارد که با نظارت بیمه در فهرست بیمه‌های با تکنولوژی و در شرایط نزدیک به صنایع قرار می‌گیرند.

بیمه ایران، ارائه‌کننده خدمات بیمه‌ای با ریسک بالاتر در بخش‌های اقتصادی

مدیرعامل بیمه ایران نیز در این نشست با بیان اینکه امنیت غذایی، ارزشمندترین بحث در حوزه تولید است، گفت: این اهمیت تا آنجا قابل توجه است که مقام معظم رهبری بارها آن را مورد تأکید قرار می‌دهند و حتی در مصوبات دولت بحث کشت فراسرزمینی دیده می‌شود.

سیدعباس حسینی، مدیرعامل بیمه ایران

سیدعباس حسینی با بیان اینکه امضاء و اجرای این تفاهم‌نامه در راستای تحقق امنیت غذایی، دستاوردهای خوبی را در افزایش فناوری واحدها و بهره‌وری بیشتر به همراه خواهد داشت، ادامه داد: ضمن آنکه آرامش بهره‌برداران بخش کشاورزی، نقطه مثبت قابل اتکای دیگر بیمه بهره‌برداران و واحدهای تولیدی آنها است.

وی با بیان اینکه بیمه ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت بیمه‌ای کشور و با قدمت 80 ساله، دغدغه‌های حاکمیت را پیش می‌برد، تصریح کرد: ازجمله این دغدغه‌ها ارائه خدمات بیمه‌ای با ریسک بالاتر در بخش‌های اقتصادی است.

به گفته حسینی، بیمه ایران تلاش می‌کند در رویه‌ای رو به جلو، خدمات کاملی را با ابزارهای نوین ارتباطی هزاره سوم ارائه دهد.

وی در پایان با توجه به سابقه‌اش در مقام معاونت اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، لازم دید به ذکر خاطراتی از شدت علاقه و پیگیری جدی محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی بپردازد و حتی بگوید تحت تأثیر نوع پیگیری‌های وزیر جهاد کشاورزی، به این اطمینان رسیده که تمام سلول‌های وجودی محمود حجتی، دغدغه بخش کشاورزی را دارد و برای آن از تمام وجود مایه می‌گذارد./

گزارش: علیرضا صفاخو

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید