Iranian Agriculture News Agency

قیمت گوشت قرمز در کش و قوس ورود و خروج

علم اقتصاد خروج غیر قانونی هر نوع کالا و محصولی را مرکز تقلی برای افزایش  تقاضای آن محصول در کشور اعلام می دارد.با توجه به رشد جمعیت در کشور و در نتیجه آن افزایش تقاضای برای مصرف کالاهای اساسی ، کمبود این نوع اقلام در بازار مصرف تنها با ایجاد تنش در قیمت و بالابردن نرخ را بصورت  صعودی همراه است . گام های بلند افزایش قیمت گوشت قرمز این روزها  سرو صدای زیادی را برپا کرده است .دیگر با این شرایط کش و قوس بر سر واردات گوشت منجمد شده و خروج غیر قانونی دام زنده  به بن بست رسیده .

افزایش چند هزار تومانی قیمت گوشت در بازار ،کمبود عرضه دام در میادین و خروج غیرمجاز دام در کشور عامل اصلی افزایش قیمت است . ورود گوشت منجمد شده وخروج دام از کشور چه به صورت قانونی و یا غیرقانونی را نمی توان کتمان کرد اما این روند که نتیجه ای جزء به هم ریختن نظم بازار و تحمیل بی ثباتی را در پی خواهدداشت ، اثرات جبران ناپذیری را به اقتصاد کشورو لطمه شدیدی را به بخش دامپروری وارد می کند.

استقبال مردم از گوشت های وارداتی بسیار کم است . همان طور که در طی ورود این محصول درطی سال های اخیر مشاهده شد بی رقبتی مردم برای مصرف گوشت های وارداتی بسیار ناچیز است .ذائقه ایرانی ها به گوشت های تولیدی دام در کشور می تواند یکی از علت های این موضوع باشد در ضمن شائبه وجود برخی بیماری ها علی رغم تاییدهای وزارت بهداشت مبنی بر صحت و سلامت این محصولات وارداتی را نیز می توان یکی دیگر از علل عدم استقبال مردم عنوان کرد . صادرات دام زنده به کشورهای عربی توجیهی منطقی برای گرانی این محصول است . با علم به اینکه گوشت‌های وارداتی هیچ‌ زمانی نتوانسته قیمت داخل را تنظیم کند اما از سوی دیگر سالانه رقم چشمگیری دام زنده اعم از بره ، بز به کشورهای عربی به صورت مجاز و غیر مجاز صادر می‌شود که عدم صدور این موجودات ارزش افزوده بیشتری را برای کشور قطعا خواهد داشت .

تدبیر به موقع در استفاده از شرایط موجود در حیطه دام ،کشور را در مرحله اول از واردات بی نیاز و در مرحله بعدی می تواند ثباتی در نرخ این محصول که هرساله با افزایش غیر منطقی آن مواجه است دور کند .ایران به واسطه دارا بودن پرورش دام در کشور قادر است نیاز مصرفی را در داخل به درستی مرتفع سازد . این در حالی است که طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی سالانه 920 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می شود که این میزان نمی تواند نیاز مصرفی کشور را برآورده سازد ولی با ورود سالانه 100 الی 200 هزار تن واردات گوشت به صورت منجمد خلا کمبود در بازار شاید تا حدودی پر شود .گرانی قیمت علوفه و خوراک دام در کشور یکی دیگر از مشکلاتی است که دامدار را در آستانه کاهش تعداد پرورش دام مجبور ساخته ولی امید است با تدابیرجدید وزارت جهاد کشاورزی دامدار بتواند از این بحران نیز با سرفرازی خروج پیدا کند .از این رو برای ثبات در بازارمصرفی گوشت داخل کشور خروج غیر مجاز را باید ارگانهای با وظایفی که در اختیار دارند پیگیری کنند و موانعی را برای این راه ایجاد سازند چراکه اگر وضع به همین روال پیش رود احتمال افزایش دوباره قیمت گوشت در کشور وجود دارد با وجود شرایط خوب برای ادامه حیات این صنعت مهم در کشور براستی جای این سوال باقی است که اگر کشور نیاز به تامین گوشت قرمز مصرفی را دارد چه موضوعی دست خروج قاچاق غیر مجاز را در کشور باز گذاشته است ؟!.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید