Iranian Agriculture News Agency

نایب‌رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنایع لبنی ایران در گفتگو با ایانا:

خرید تضمینی شیرخام تنها ضرر بود/ مازاد شیر نداریم

خرید تضمینی شیرخام توسط دولت تنها بار مالی برای آن داشت و تأثیر زیادی بر بهبود روند تولیدی دامداران دربر نداشت.

خرید تضمینی شیرخام تنها ضرر بود/ مازاد شیر نداریم
خرید تضمینی شیرخام تنها ضرر بود/ مازاد شیر نداریم

نایب‌رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنایع لبنی ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره اثراتی که خرید تضمینی شیر توسط تعاون روستایی داشته است، گفت: تنها پنج درصد از دامداران موفق شدند در سیستم فوق قرار گرفته و شیرخام تولیدشده خود را با این روش بفروشند.

محمد فربد افزود: این رقم در مقایسه با تعداد کل دامداران بسیار ناچیز است و به‌نظر کارشناسی من، اثر خاصی روی بازار شیر نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: تعاون روستایی با خریداری شیرخام، تبدیل کردن آن به شیرخشک و خامه را در اولویت قرار داده است، همان‌گونه که در حال حاضر کارخانه‌ها نیز همین اقدام را انجام می‌دهند.

فربد ادامه داد: قطع 10 روزه خرید تضمینی شیرخام توسط تعاون روستایی کشور تاکنون اثرات منفی نداشته است، زیرا از طرف صنایع، هیچ گزارشی درباره این اقدام دریافت نکرده‌ایم.

گزارشی از نتایج منفی قطع خریداری شیرخام دریافت نشده است

نایب‌رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنایع لبنی ایران تصریح کرد: اگر بار منفی قطع خرید تضمینی شیرخام وجود داشت، تاکنون باید پس از گذشت این مدت شاهد عوارض آن بودیم.

وی یادآور شد: حجم شیرخام تحویلی به کارخانه‌ها از این طریق بسیار ناچیز بود و بعید است که از این پس نیز شاهد مشکلاتی از این دست باشیم.

فربد تأکید کرد: خریداری شیرخام به‌صورت تضمینی از دامداران با وجود آنکه شاید برای دامداران نفعی داشت، اما برای دولت ضرر و زیان دربر داشت و طبیعی است که بر چرخه اقتصادی کشور تأثیرگذار است.

وی اظهار داشت: در مدتی که این خرید انجام می‌شد، قیمت جهانی شیرخشک به‌شدت افت کرد، اما دولت مجبور بود که شیرخام را با قیمت مناسب از دامداران خریداری کرده و آن را تبدیل کند و وزارت جهاد کشاورزی باید مابه‌التفاوت ضرر و زیان را جبران می‌کرد.

فرآوری و تولید محصولاتی با ماندگاری بالاتر، علاج مازاد تولید

نایب‌رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنایع لبنی ایران درباره احتمال گرفتار شدن صنعت شیر به مشکلاتی همچون معضل سیب‌زمینی‌کاران گفت: دامداران همیشه دارای مشکل هستند، اما شیر مازادی نداریم که بخواهیم برای انهدام آن کاری انجام دهیم. در حال حاضر مصرف سرانه شیر در کشور بسیار پایین است و باید تلاش کنیم این رقم را افزایش دهیم.

فربد همچنین افزود: زمانی که محصول کشاورزی در کشور بیش از حد نیاز تولید می‌شود، باید به فکر فرآوری و تبدیل آن به محصولی دیگر باشیم که ضمن ایجاد ارزش افزوده، مدت ماندگاری بالایی نیز داشته باشد؛ همان‌گونه که صنایع در بخش شیر در زمانی که مازاد داشته باشند، تبدیل آن به شیرخشک یا شیر استریل که در بسته‌بندی‌های مناسب تا شش ماه قابلیت نگهداری دارد، اقدام می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در صنایع دیگر کشاورزی نیز باید چنین فکری شود تا محصولات در زمانی که تولید آنها مازاد است، تبدیل به فرآورده‌ای دیگر شود.

گفتنی است، حدود 10 روز است که خرید تضمینی شیرخام توسط تعاون روستایی کشور به‌دلیل نداشتن اعتبار قطع شده است./

خبرنگار: مژگان ستار

L-940904-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید