Iranian Agriculture News Agency

توصیه هواشناسی به کشاورزان: مراقب محصولات خود در 5 روز آینده باشید

اداره هواشناسی کشاورزی در اطلاعیه‌ای توصیه‌هایی به کشاورزان سراسر کشور برای ۵ روز آینده و محافظت از محصولات و سرمایه‌های این حوزه ارایه کرد. براساس این اطلاعیه به کشاورزان تمامی استان‌های کشور توصیه شده است با توجه به احتمال بارش پراکنده و وزش باد در این ٥ روز در انجام عملیات سم‌پاشی احتیاط کنند.  

توصیه هواشناسی به کشاورزان: مراقب محصولات خود در 5 روز آینده باشید
توصیه هواشناسی به کشاورزان: مراقب محصولات خود در 5 روز آینده باشید

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران در این گزارش تاکید شده : تهویه و تنظیم دما و رطوبت سالن‌های پرورش قارچ و انبارها و خودداری از آبیاری غرقابی در گلخانه‌ها و همین‌طور تنظیم دما و رطوبت واحدهای پرورش دام و مرغ با توجه به روند کاهش دما و محافظت از کندوها به دلیل وزش باد و قرار دادن آنها در جهات مخالف باد از دیگر توصیه‌های عمومی است. تسریع در برداشت انگور، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی و قطع آبیاری باغات سیب و کارتن‌بندی دور تنه درختان میوه به دلیل احتمال هجوم جوندگان از توصیه‌های اداره هواشناسی کشاورزی برای استان‌های شمال‌غربی کشور و زنجان است، همچنین کشاورزان استان‌های شمالی و شمال‌غرب و غرب کشور به آماده‌سازی بستر برای کشت پاییزه و ضدعفونی کردن بذور گندم و جو به منظور پیشگیری از بیماری سیاهک و تعجیل در برداشت چغندرقند توصیه شده‌اند.

به باغداران استان‌های کرمانشاه، کردستان، همدان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد نیز ضمن توصیه به احتیاط در سم‌پاشی توصیه شده است کود باردهی (فروت ست) را برای تقویت جوانه‌های میوه‌ سال بعد و ایجاد مقاومت علیه سرمازدگی مورد استفاده قرار دهند. همچنین برای برداشت سیب‌زمینی و چغندرقند عجله به خرج دهند. باغبانان استان‌های شمالی نیز به تهیه و نصب تله‌های جلب‌کننده مگس زیتون، مبارزه با مینوز و پروانه برگخوار و شپشک‌ها در باغ‌های جوان مرکبات و خودداری از برداشت زودهنگام میوه کیوی و زیتون توصیه شده‌اند. آماده‌سازی زمین جهت کشت شبدر و انواع سبزیجات و برداشت از مزارع پنبه از دیگر توصیه‌ها به کشاورزان شمالی است. به پرورش‌دهندگان ماهی همچنین توصیه شده است جیره پروتیین ماهی‌های خود را افزایش دهند و میزان غذادهی به ماهیان گرم‌آبی را ١٠‌درصد کاهش و به ماهیان سردآبی را ١٠‌درصد افزایش دهند. کشاورزان تهران، البرز، قم، قزوین، سمنان و مرکزی نیز از مصرف کودهای ازته خودداری کرده و برای برداشت ذرت آماده شوند. کشاورزان اصفهانی و یزدی برای برداشت زیتون شتاب کنند و برای جلوگیری از ترک‌خوردگی انار رطوبت و آبیاری باغ خود را تنظیم و درختان پسته را محلول‌پاشی کنند. آبیاری مزارع زعفران و برداشت ذرت علوفه‌ای از دیگر توصیه‌ها به کشاورزان این منطقه است. کشاورزان خراسانی صیفی‌جات خود را برداشت و کاشت سریع غلات دیم را شروع کنند. کرمانی‌ها و سیستان‌و‌بلوچستانی‌ها نوار زرد را برای مبارزه با آفت زنجره خرما به درختان نخل متصل کنند و پاجوش درختان پسته را هرس کنند. کشاورزان فارس، بوشهر و هرمزگان نیز به از بین بردن بوته‌های برداشت شده در جالیزها جهت جلوگیری از شیوع آفاتی نظیر مینوز و کشت سریع کلزا توصیه شده‌اند. ایلامی‌ها و خوزستانی‌ها مبارزه با کنه تار عنکبوتی در نخلستان‌ها و باغ‌ها و مبارزه بیولوژیک با آفات ذرت و علف‌های هرز در ساعات خنک روز را شروع کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید