Iranian Agriculture News Agency

در گفتگویی با خبرگزاری کشاورزی ایران اعلام کرد:

بذر مرغوب ایرانی، عامل موفقیت چغندرکار نمونه خراسانی

چغندرقندکار نمونه سال 1393 با عملکرد 115 تن در هر هکتار، استفاده از بذور مرغوب ایرانی و روش‌های آبیاری تحت فشار را مهم‌ترین عامل موفقیت خود خواند.

شیرعلی محمدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در این باره گفت: سطح زیر کشت محصول چغندرقند 20 هکتار است و از ارقام "004" و "006" داخلی استفاده کرده است.

وی افزود: استفاده از بذور ایرانی علاوه بر آنکه قیمت کمتری نسبت به ارقام مشابه خارجی دارد، به‌دلیل بومی بودن، از عملکرد بالاتری نیز برخوردار است.

این چغندرکار نمونه خراسانی خاطرنشان کرد: قیمت هر واحد بذر خارجی 400 هزار تومان برآورد شده، در حالی که قیمت نوع ایرانی آن 50 هزار تومان است و برای هر هکتار، یک میلیون و 200 هزار تومان بذر خارجی در مقابل هزینه‌کرد 150 هزار تومان بذر ایرانی باید پرداخت که این رقم در هکتارهای بالاتر، باعث می‌شود هزینه‌های بهره‌برداران افزایش یابد.

محمدی ادامه داد: تجهیز اراضی کشاورزی به روش آبیاری تحت فشار بارانی از دیگر مواردی است که باعث شده عملکرد محصول در هکتار افزایش یابد.

وی تصریح کرد: عملکرد محصول چغندرقند کشاورزان منطقه در هر هکتار 50 تا 60 تن برآورد شده است، در حالی که عملکرد 115 تنی در هر هکتار عاملی جز مصرف بذور تولیدی داخل، مدیریت مزرعه، انجام آزمون خاک و رعایت توصیه‌های کودی، بهره‌مندی از روش آبیاری تحت فشار، رعایت توصیه‌های کارشناسی و فنی، استفاده از خاک‌ورزی مناسب، تراکم مناسب و انجام به‌موقع عملیات تنک و وجین نیست.

این چغندرکار نمونه امسال یادآور شد: از کمک‌های بلاعوض دولتی و مزایای صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی استفاده شد و بدین‌ترتیب توانستند با پرداخت تنها 15 درصد آورده و استفاده از 85 درصد کمک بلاعوض، تجهیز روش‌های آبیاری نوین را انجام دهند.

محمدی تأکید کرد: سایر محصولات همچون گندم، جو و یونجه نیز با استفاده از روش آبیاری تحت فشار و استفاده از کودهای مایع سیراب می‌شود و بدین‌ترتیب علاوه بر افزایش عملکرد در واحد سطح، شاهد مصرف بهینه آب نیز هستیم.

وی اظهار داشت: چغندرقند از محصولاتی است که توسط کارخانه‌ها هرساله خرید آن برای تبدیل شدن به شکر و سایر فرآورده‌ها انجام شده و مشکلی از لحاظ روی دست کشاورزان ماندن ندارد.

گفتنی است، شیرعلی محمدی متولد 1344 و دارای تحصیلات ابتدایی از استان خراسان شمالی، شهرستان گرمه، روستای شورک، امسال در میان 64 بهره‌بردار نمونه بخش کشاورزی موفق شد عملکرد مناسبی را در تولید محصول چغندرقند رقم بزند./

خبرنگار: مژگان ستار

A-931010-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید