Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه سراسری گل و گیاه کشور در پاسخ به ایانا خبر داد:

آغاز تعامل دو وزارتخانه برای باز کردن قفل پایانه صادراتی گل و گیاه

مدیرعامل اتحادیه سراسری گل و گیاه کشور از آغاز رایزنی قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی با سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رفع مشکلات پایانه صادراتی گل و گیاه کشور که حدود 10 سال راکد مانده است، خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرعامل اتحادیه سراسری گل و گیاه کشور امروز در نشست خبری مدیران عامل اتحادیه‌های سراسری بخش کشاورزی گفت: در گذشته و پیش از انقلاب اسلامی، کلیه واریته‌های مورد استفاده برای صنعت گل و گیاه کشور از کشور هلند وارد می‌شد، و واردات کلیه واریته‌های گل و گیاه آزاد بود، حتی در مواردی برای میهمانی‌ها، از خارج کشور دسته‌گل به ایران وارد می‌شد؛ اما اکنون واریته‌های مختلفی در کشور تولید و در نمایشگاه‌های مختلف صنعت گل در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

محمود حسن‌ولی افزود: برای داشتن صادرات گل با بهره‌گیری از الگوهای بین‌المللی، نیاز به پایانه صادراتی این محصول را داریم تا تولیدکنندگان در کوتاه‌ترین مدت، محصول خود را وارد بازار هدف کرده و عملیات کنترلی و ورود به کانتینر و پلمپ را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: به همین منظور، پایانه صادراتی گل و گیاه در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی امام (ره) ساخته شده است که تاکنون حدود 80 درصد عملیات آن انجام شده است.

حسن‌ولی ادامه داد: ایران از لحاظ آب و هوایی و بازارهای هدف مطلوبی که در نزدیکی ایران، نظیر کشورهای عربی و کشورهای آسیای میانه وجود دارد، شرایط مناسبی برای تولید به‌منظور صادرات دارد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا درباره آخرین وضعیت پایانه صادراتی گل و گیاه و میزان منابع مالی مورد نیاز تصریح کرد: ساختمان، سالن‌ها و تجهیزات مورد نیاز پایانه صادراتی گل و گیاه آماده شده است که در صورت مساعدت مسئولان و دریافت 30 میلیارد تومان وام بانکی، این پروژه در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

ارزش صادرات هر 22 شاخه گل برابر با یک بشکه نفت

مدیرعامل اتحادیه سراسری گل و گیاه کشور یادآور شد: صادرات گل برای کشور مزیت نسبی و ارزآوری مناسبی دارد، به‌طوری که صادرات هر 22 شاخه گل همانند صادرات یک بشکه نفت است و در کشور پتانسیل‌های زیادی برای افزایش صادرات این محصول برای صادرات داریم.

حسن‌ولی درباره میزان آمار صادرات گل به کشور تأکید کرد: به‌دلیل اینکه صادرات گل از کانال‌های مختلف انجام می‌شود و این اطلاعات جمع‌آوری نشده است، آمار مشخصی در این زمینه نداریم.

رحمت‌ا... بنار، مدیرعامل اتحادیه مرکزی نظارت و هماهنگی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی نیز در پایان در پاسخ به خبرنگار ایانا اظهار داشت: برای رفع مشکلات پایانه صادراتی گل و گیاه، حسن یونس‌سینکی، قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی مذاکراتی را با سازمان توسه تجارت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور کار دارد.

گفتنی است، تا امروز حدود 100 میلیارد تومان برای ساخت این پایانه هزینه شده است./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

عکس: ایانا

N-930826-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید