Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمان:

تنش گرمایی، زهر خود را به جان پسته ریخت!/ چرا اعتبارات پسته از سال 91 قطع شده است!؟

در حالی که سال گذشته حدود 140 هزار تن پسته در کرمان تولید شد، اما این میزان در سال جاری به‌دلیل سرمازدگی و عمدتاً تنش گرمایی، به 110 تا 120 هزار تن کاهش می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: تاکنون 90 درصد از اراضی پسته کرمان برداشت شده است که بسته به کیفیت آن، بین 25 تا 35 هزار تومان پسته خشک از باغدار خریداری می‌شود که باغداران از این قیمت راضی هستند.

عباس مولایی با اشاره به صادرات پسته افزود: در حال بسترسازی صادرات این محصول هستیم و تا حدودی نیز صادرات به خارج از کشور شروع شده است و برآورد می‌شود که در سال جاری 140 تا 150 هزار تن پسته از کشور صادر شود.

وی بابیان این که به‌دنبال توسعه کمی باغ‌های پسته نیستیم و حتی در صدد هستیم که از نظر کیفی باغ‌ها را توسعه و تا حد ممکن عملکرد در واحد سطح را افزایش دهیم، افزود: به همین دلیل 350 هکتار از باغ‌های الگویی انتخاب شده است که تمام عملیات به‌زراعی، فنی و... روی آنها انجام شود تا نتایج آن بررسی و به سایر مناطق نیز کشیده شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمان ادامه داد: تا سال 90، 20 هزار هکتار از باغ‌های پسته استان به آبیاری قطره‌ای مجهز شده‌اند، به‌طوری که هفت‌هزار هکتار فقط در سال 90 مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری شده‌اند و مابقی آن به پیش از سال 90 برمی‌گردد.

مولایی تصریح کرد: از سال 91 اعتبارات برای مجهز کردن باغ‌ها به سیستم‌های نوین آبیاری داده نشده، این در حالی است که استان با کمبود شدید آب روبه‌رو است و اگر این نوع سیستم‌ها را افزایش ندهیم، دچار مشکل اساسی خواهیم شد./

خبرنگار: فرید مرادی

A-920812-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید