Iranian Agriculture News Agency

گزارش

نرخ لبنیات 15 درصد افزایش یافت/ صادرات شیر خشک در کنار صادرات فرآورده‌های لبنی آزاد شد

با افزایش 15 درصدی قیمت فرآورده‌های لبنی به‌نظر می‌رسد توجه مناسبی به حقوق مصرف‌کنندگان برای استفاده از این مواد پروتئینی بنیادی در حفظ سلامت آنها نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، با توجه به نامه مورخ ششم مهرماه 92 شرکت پشتیبانی امور دام مبنی بر افزایش قیمت نهاده‌ها و عدم تخصیص ارز مرجع به واردات، نرخ ذرت و سویای دام و طیور به ترتیب به 950 و یک‌هزار و 800 تومان افزایش یافت.

بر این اساس، برآورد شده نرخ مصوب شیر خام از یک‌هزار و 110 تومان به یک‌هزار و 457 تومان افزایش یابد.

به گفته رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی با ایانا، صنایع لبنی نیز در صورت افزایش هزینه‌های تولید، اجازه تغییر قیمت محصولات خود با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نرخ این محصولات را را 15 درصد افزایش داد.

بنا بر این گزارش، معاون کالاهای مصرفی و خدماتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این زمینه می‌گوید: افزایش قیمت لبنیات در بازار با مصوبه ستاد تنظیم بازار بوده و نظارت بر اجرای آن از سوی سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده انجام شده است.

علیرضا رفیعی در این باره می‌افزاید: نرخ کارشناسی سازمان دادگستری مبنی بر افزایش 22 درصدی قیمت لبنیات بوده که کارگروه کنترل بازار با افزایش 15 درصدی فرآورده‌های لبنی موافقت کرد.

این افزایش قیمت در حالی صورت می‌گیرد که به گفته مسئولان صنایع لبنی، سرانه مصرف شیر در ایران طی یکی دو سال گذشته 22 درصد کاهش یافته و بخشی از تقاضای لبنیات به‌ویژه در شهرستان‌ها به سمت بازار سنتی رفته که این امر با مخالفت سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همراه شده است.

از سویی دیگر، سازمان توسعه و تجارت برای جبران زیان تولیدکنندگان و جلوگیری از کاهش تولید صنایع، عصر روز گذشته اجازه صادرات شیر خشک را در کنار صادرات فرآورده‌های لبنی آزاد اعلام کرد. موضوعی که در این میان مغفول باقی مانده، حقوق مصرف‌کنندگان است. باید منتظر پایان جلسه امروز ستاد تنظیم بازار ماند و دید که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان چه برنامه‌ای برای جبران فشار ناشی از افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی در حالی که قدرت خرید آنها افزایش نیافته و تا زمان افزایش درآمد حقوق بگیران هنوز زمان باقی است، در نظر گرفته است!

شاید در این میان لازم باشد که متولیان سازمان حمایت در عین اقدام نیکو در درک تأثیر نرخ نهاده‌ها بر شیر و سایر فرآورده‌های دام و طیور، با نگاهی به تجربه بسیاری از کشورهای دنیا، برای حفظ سلامت مصرف‌کنندگان و پیشگیری از خسارت‌های درمانی ناشی از پوکی استخوان به تولیدکنندگان شیر و فرآورده‌های لبنی یارانه پرداخت می‌کنند که با وجود تأکید مرضیه وحیددستجردی وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این امر از سوی دولت دهم نادیده گرفته شده بود. خواسته مشروعی که کارشناسان تغذیه و بهداشت کشور جدی گرفتن آن را بسیار مهم می‌پندارند./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-920710-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید