Iranian Agriculture News Agency

رئیس بخش آبیاری موسسه تحقیقات خاک و آب کشور:

خسارت وارد شده به محصولات کشاورزی 3.3 میلیارد دلار است

نشست تخصصی "تأثیر قطعی برق چاه‌های آب کشاورزی بر تولیدات کشاورزی" با هدف مدیریت صحیح مصرف برق در دوره اوج مصرف برگزار شد.

خسارت وارد شده به محصولات کشاورزی 3.3 میلیارد دلار است

 به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور، صبح امروز نشست تخصصی "تأثیر قطعی برق چاه‌های آب کشاورزی بر تولیدات کشاورزی" با هدف مدیریت صحیح مصرف برق در دوره اوج مصرف برگزار شد. 

 در این نشست تخصصی نیازعلی ابراهیمی پاک رئیس بخش آبیاری موسسه تحقیقات خاک و آب کشور ضمن بررسی و تحلیل داده‌ها و یافته ها و برآورد مقدار کاهش محصول در بخش کشاورزی ایران در اثر قطعی برق، میزان خسارت وارد شده به محصولات زراعی و باغی در اثر قطعی برق را حدود ۸.۹ میلیون تن برآورد کرد.

ابراهیمی پاک افزود برآورد ریالی این خسارت ۱۸۰ همت و برآورد ارزی آن به مبلغ ۳.۳ میلیارد دلار است.

 رئیس بخش آبیاری موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با تأکید بر مشکلات پیش روی بخش کشاورزی ناشی از ناپایداری انرژی گفت: قطعی برق منجر به کاهش تولید محصولات کشاورزی، کوچک شدن سفره کشاورزان و ناپایداری در امنیت غذایی کشور می شود. 

 ابراهیمی پاک با اشاره به تأثیرپذیری قطع برق بر عملکرد محصولات گفت لازم است قانون گذار، مجری و نظام صنفی برای حل این معظل نشستی مشترک داشته باشند.  

 وی با اشاره به قانون تحویل حجمی آب اظهار کرد حکمرانی محلی بهترین شیوه تعامل برای حل مشکل قطعی برق است. 

 در پایان این نشست حضار پیرامون بحث ضایعات در کشاورزی، ناترازی بودجه، نحوه برآورد خسارات به محصولات کشاورزی و ... به بحث و تبادل نظر پرداختند. 

گفتنی است این نشست روز سه شنبه هشتم خرداد 1403با حضور مدیرکل امور آب کشاورزی معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور، مدیرعامل و رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران کشور، نماینده صنف کشاورزان استان خراسان رضوی، نماینده موسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی، نمایندگان تشکل های بخش کشاورزی و سایر محققان و کارشناسان ذیربط به صورت حضوری و مجازی در محل سالن کنفرانس معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

 

 

منتشرکننده خبر: شیما علایی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید