Iranian Agriculture News Agency

رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران مطرح کرد:

کاهش قیمت 10 هزار تومانی کنسرو ماهی با حذف مالیات بر ارزش افزوده

رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران با اشاره به چالش‌های این صنعت، از تلاش برای کاهش قیمت کنسرو ماهی تون خبر داد.

کاهش قیمت 10 هزار تومانی کنسرو ماهی با حذف مالیات بر ارزش افزوده

به گزارش خبرنگار ایانا، مسعود بختیاری در نشست خبری که روز شنبه در معرفی همایش ماهیگیری مسئولانه با تأکید بر زنجیره ارزش تون ماهیان برگزار شد ضمن اشاره به اهمیت محصول کنسرو ماهی به‌عنوان یکی از سالم‌ترین محصولات صنایع غذایی کشور گفت: ماهی به‌عنوان ماده اولیه اصلی این محصول در جهان به غذای سلامتی مشهور است و از سوی دیگر صنعت کنسرو به دلیل بهره گیری از فرایند استریلیزاسیون تحت دما و فشار مشخص، از استفاده مواد نگه‌دارنده بی‌نیاز است. این موارد اثبات سلامت و ارزش غذایی کنسرو ماهی است.

وی افزود: با توجه به اهمیت کنسرو ماهی تون و جایگاه آن در سبد غذایی خانوار و از سوی دیگر با نظر به اینکه مهم‌ترین ماده اولیه تولید این محصول یعنی تون ماهیان، نقش تعیین‌کننده‌ای هم در کمیت و هم در کیفیت محصول نهایی ما ایفا می‌کنند، جا دارد که به‌طور ویژه به مسائل پیرامون زنجیره ارزش تأمین این صنعت پرداخته شود.

تلاش برای کاهش قیمت مصرف‌کننده کنسرو ماهی

رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران با اشاره به جامعه اصلی مصرف‌کنندگان کنسرو ماهی تون که غالباً اقشار متوسط رو به پایین جامعه هستند، گفت: ما در پی این هستیم که این کالای مفید، مغذی و سالم باقیمت مناسب‌تری در اختیار مصرف‌کنندگان اصلی خود قرار گیرد ولی افزایش فعلی قیمت این محصول در کنار کاهش قدرت خرید در جامعه، این نگرانی را ایجاد کرده است که به‌تدریج این کالای مغذی از سبد مصرف‌کنندگان اصلی آن خارج شود. به همین دلیل ما پیشنهادات زیادی را برای کنترل قیمت این محصول مطرح کردیم.

بختیاری ادامه داد: یکی از کاربردی‌ترین و عملیاتی‌ترین این پیشنهادات این است که کنسرو ماهی مشمول معافیت مالیات بر ارزش‌افزوده باشد. بر اساس جزء ۵ -۴ بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده وزارت بهداشت هرساله لیست کالاها و محصولاتی را که تشخیص می‌دهد باید مشمول معافیت مالیات بر ارزش‌افزوده باشند به وزارت اقتصاد و دارایی اعلام می‌کند. وزیر بهداشت در مکاتبه‌ای به وزیر اقتصاد و دارایی، هم در سال ۱۴۰۱ و هم مجدداً در سال 1402 کنسرو ماهی تن را در این لیست لحاظ کرد ولی سازمان امور مالیاتی تمکین نکرده است.

وی افزود: درصورتی‌که این معافیت روی کنسرو ماهی اعمال شود چیزی در حدود ۱۰ هزار تومان از قیمت مصرف‌کننده این محصول کسر خواهد شد.

بختیاری بابیان این‌که یکی از مهم‌ترین مشکلات ما بحث قیمت‌گذاری پیشینی بود، گفت: این باعث به برهم خوردن تعادل بین حلقه‌های مختلف زنجیره تأمین و تولید این فرآورده و افزایش قیمت بی‌رویه تون ماهیان به‌عنوان ماده اولیه این محصول شده بود که در حال حاضر با همکاری وزیر صنعت، معدن و تجارت این محصول از شمول قیمت‌گذاری پیشینی خارج‌شده است.

تحمیل هزینه‌های مضاعف به صنعت کنسرو ماهی

رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران بیان کرد: بخش خصوصی درزمینهٔ تولید قوطی و تولید درب آسان‌بازشو کنسرو سرمایه‌گذاری‌های کلانی کرده و فنّاوری روز دنیا وارد کشور شده است. شاید ما تا ۵ سال پیش به واردات درب آسان‌بازشو وابسته بودیم ولی امروز فنّاوری تولید انواع قوطی‌های کنسروی و انواع درب در کشور وجود دارد. امروزه کشور نه‌تنها از واردات این محصول بی‌نیاز شده است، بلکه برای مازاد نیاز تولید کشور نیز سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

وی ادامه داد: اما چالش ما در این بخش آنجاست که به‌واسطه تحریم‌ها با محدودیت واردات ورق باکیفیت از کشورهای ژاپن و کره جنوبی و همچنین لاک باکیفیت اروپایی برای تولید قوطی مواجه هستیم. بخش خصوصی با دور زدن تحریم‌ها و تحمل هزینه‌های مضاعف این محصولات را با محدودیت وارد می‌کند.

بختیاری افزود: در حال حاضر بخشی از ورق مورد مصرف صنعت کنسروسازی از چین وارد می‌شود و بخشی را نیز فولاد مبارکه تأمین می‌کند. سرمایه‌گذاری‌های داخلی برای تولید لاک باکیفیت موردنیاز صنعت نیز انجام‌شده است ولی مواد اولیه تولید لاک در داخل نیز به واردات وابسته است که گه گاه صنعت را دچار چالش می‌کند. این نیز بی‌تردید باعث تحمیل هزینه و افزایش قیمت تمام‌شده محصولات می‌شود.

افزایش ارزش‌افزوده با اصلاح روش‌های صید تون ماهیان

رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: سازمان شیلات ایران برنامه مدونی برای حذف روش تقریباً منسوخ‌شده در دنیای صید، موسوم به روش گوش‌گیر و بهبود و جایگزینی آن با یک برنامه دقیق زمان‌بندی‌شده با روش صید انتخابی و رشته قلاب طویل دارد که طبیعتاً می‌تواند به بهبود کیفیت تون ماهیان صیدشده کمک کند.

وی افزود: بهبود کیفیت صید در تون ماهیان باعث افزایش ارزش‌افزوده این محصولات و استفاده از آن در صنایعی به‌غیراز تولید کنسرو نیز خواهد شد. همه این موارد در راستای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تحت عنوان توسعه دریا محور و همچنین سیاست‌های توسعه مکران به‌عنوان یکی از مناطق مهم شیلاتی کشور که به دلایلی ظرفیت‌های آن مغفول مانده است خواهد بود.

کمیت و کیفیت کنسروهای ماهی کنترل می‌شود

بختیاری بیان کرد: این تشکل با امضای تفاهم‌نامه‌هایی با آزمایشگاه‌های تائید صلاحیت شده، همچنین تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان غذا و دارو و سازمان تحقیقات علوم شیلاتی کشور، رصد محصولات کنسروی ازلحاظ مباحث کیفی و کمی را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: سندیکا به‌صورت ادواری و زمان‌بندی‌شده از محصولات کنسروی در سطح عرضه نمونه‌برداری کرده و ویژگی‌های کمی کنسروها را موردبررسی قرار می‌دهد. اگر موارد تخلفی مشاهده شود ابتدا از طریق برخوردهای ارشادی و در صورت عدم حصول نتیجه با ارجاع به دستگاه‌های ذی‌ربط موارد را پیگیری می‌کند.

حمل‌ونقل تون ماهیان تحت نظارت سازمان دامپزشکی است

رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران بابیان این‌که شاید ما پیش‌تر در حوزه حمل‌ونقل تون ماهیان از بنادر جنوبی کشور به کارخانه‌ها در اقصی نقاط کشور معضلاتی داشتیم گفت: خوشبختانه با تدابیری که سازمان دامپزشکی کشور اندیشیده و طی سالیان آن را اجرایی کرده است، با قاطعیت می‌توان اعلام کرد که این مشکلات به حداقل ممکن تقلیل پیداکرده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر برای تمام کانتینرهای سردخانه‌دار مجوز صادر و تمامی رانندگان تأیید صلاحیت می‌شوند. برای تمام محموله‌هایی که از بنادر جنوبی به سراسر کشور ارسال می‌شوند گواهی حمل بهداشتی صادر و متناسب با مسافت کارخانه زمان انقضای محموله در نظر گرفته می‌شود. سازمان دامپزشکی سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده است که محموله‌ از زمان بارگیری در بنادر جنوبی تا تحویل درب کارخانه قابل رصد باشد.

بختیاری ادامه داد: ولی بی‌تردید دراین‌ارتباط نیز به کمال مطلوب نرسیده‌ایم. در ابتدای راه‌اندازی این سامانه سازمان دامپزشکی کشور برنامه خیلی خوبی داشت و تمامی کانتینرها را به ترموگراف مجهز کرده بود. این ترموگراف نشان می‌داد که طول مسافت میزان دمای سردخانه در چه شرایطی بوده است. اوایل این سخت‌گیری‌ها بسیار زیاد بود ولی به دلایل مختلف ازجمله مسائل تحریمی تا حدی سخت‌گیری در این زمینه کاهش پیداکرده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید