Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان تات:

شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه کاهش ضایعات مواد غذایی ورود کنند

رئیس سازمان تات گفت: ضایعات و دور ریز مواد غذایی از مزرعه تا سفره بسیار زیاد است و نیاز است شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه مدیریت کاهش ضایعات مواد غذایی ورود کنند و تمهیدات لازم اندیشیده شود.

شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه کاهش ضایعات مواد غذایی ورود کنند

به گزارش خبرنگار ایانا، سید مجتبی خیام نکویی روز دوشنبه در چهل و هشتمین دوشنبه‌های استارتاپی (حوزه کشاورزی) بیان کرد: ظرفیت‌های خوبی در کشور در حوزه امنیت غذایی به‌وجود آمده است.

وی ادامه داد: سال‌هاست با مسئله تولید محصول اضافه و یا با کمبود آن مواجه بوده‌ایم. برآورد اینکه چه میزان نیاز به تولید محصو‌ل است، به درستی وجود ندارد. بنابراین مولفه‌ای که در خصوص الگوی کشت اساسا تحولی به‌وجود بیاورد، داده‌ها و اطلاعات و آمار صحیح است.

رئیس سازمان تات گفت: زمانی می‌رسد که ممکن است با کم‌آبی مواجه باشیم و نیاز است شرکت‌های دانش بنیان با طرح‌ها و ایده‌های خود مشکلات بخشی از سطح زیر کشت که دچار تنش کم آبی است و یا طغیان آفت و بیماری‌ها است را از بین ببرند. بنابراین برای تولید باید تنش‌های زیستی و غیر زیستی نیز در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم برآورد صحیحی از اطلاعات و‌آمار داشته باشیم، می‌توانیم تحول بزرگی برای عدم خسارت به کشاورزان برآورد کنیم‌ و‌ بازار مناسبی را برای آنها ایجاد کنیم.

خیام نکویی بیان کرد: قسمت اعظم صادرات مربوط به حوزه باغبانی است. بنابراین نیاز است تصویر درست و شفاف با میزان خطای کم از میزان و‌ برآورد تولید ارائه کنیم و با این اتفاق، تحول چشمگیری در افزایش درآمد تولید کننده‌ها داشته باشیم.

رئیس سازمان تات با اشاره به ضایعات مواد غذایی بیان کرد: ۲۵ تا ۳۰ درصد از مزرعه تا سفره مردم ضایعات و دور ریز مواد غذایی است یعنی بیش از ۳۰ میلیون تن تولید از ۲۵ میلیون تن از دسترس غذایی خارج می‌شود و در این زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند کارهای با ارزشی انجام دهند و نقش‌آفرینی کنند.

خیام نکویی بیان کرد: تمرکز ما روی افزایش میزان تولید است اما باید در جامعه فرهنگسازی شود و تولیدات کیفیت بیشتری داشته باشد تا ضایعات بسیار کاهش پیدا کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید