Iranian Agriculture News Agency

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با ایانا تشریح کرد:

چالش فقر مصرف غذایی در سیستان بلوچستان

وضعیت اقتصادی نامطلوب، شرایط جغرافیایی و بیکاری سرپرست خانوار عوامل موثر بر فقر مصرف غذایی هستند

سامانه ملی پایش امنیت غذا و تغذیه در کشور وضعیت ناامن مصرف غذایی در سیستان و بلوچستان را نشان می‌دهد. کارشناس ارشد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان درباره جزییات آن می‌گوید که وضع اقتصادی نامطلوب، کم سوادی و بی‌سوادی، دسترسی کم به مواد غذایی که حاصل از فقر اقتصادی خانوار است، مشکلات فرهنگی، شرایط جغرافیایی و ... در ایجاد این ناامنی مصرف غذایی موثر هستند

چالش فقر  مصرف غذایی در سیستان بلوچستان

به گزارش ایانا دو روز پیش بود که مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه با استناد به آمارهای کشوری، از کاهش شیوع لاغری، کم وزنی و کوتاه قدی در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: «لاغری در این استان، از 17 درصد به 5.9 درصد، کم وزنی از 25 درصد به 12 درصد و شیوع کوتاه قدی تغذیه‌ای از 8.9 درصد به 4.6 درصد رسیده است». حالا مهدیه شیخی، کارشناس ارشد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گوی اختصاصی با ایانا ، در توضیح وضع تغذیه در سیستان و بلوچستان تاکید می‌کند که مشکلات تغذیه‌ای در استان سیستان و بلوچستان نسبت به گذشته بهبودی قابل توجهی داشته است:« ما در سال‌های گذشته ابلاغ سند ملی تغذیه و امنیت غذایی را داشتیم که براساس آن برای دستگاه‌هایی که مسئول بخش غذا و تغذیه در کشور هستند وظایفی مشخص شد تا در زمینه ارتقای امنیت غذا و بهبود شاخص‌ها، اقدامی انجام دهند. امنیت غذایی به معنای دسترسی فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی همه افراد، در تمام اوقات به غذای کافی، ایمن و مغذی است و غذاهایی که ارجحیت غذایی و نیازهای مربوط به رژیم غذایی‌شان را برای یک زندگی سالم و فعال برآورده می‌سازد را شامل می‌شود.»

او می‌گوید:«با توجه به بررسی کشوری سامانه ملی پایش امنیت غذا و تغذیه در کشور(سمپات)، استان سیستان و بلوچستان در وضعیت ناامن "مصرف غذایی" قرار دارد که ناشی از عواملی مانند وضعیت اقتصادی نامطلوب، کم سوادی و بیسوادی، دسترسی کم به مواد غذایی به دلیل شرایط اقتصادی خانوار، مشکلات فرهنگی، شرایط جغرافیایی (آب و هوایی گرم وخشک، سیل، طوفان، خشکسالی و ....)، بیکاری سرپرست خانوار، وضع نامناسب راه‌های ارتباطی و بالا بودن مسافت شهرستان‌ها از همدیگر و از مرکز استان، مهاجر پذیری و مهاجرت دهی و مرزی بودن استان، است.»

*توزیع یک وعده غذای گرم در روستامهدها

بر اساس اعلام شیخی، در پی ابلاغ سند ملی تغذیه و امنیت غذایی در کشور، برای هفت استان کم برخوردار مداخلاتی طراحی و در حال پیگیری و اجراست:« توانمندسازی جوامع محلی با حضور سازمان‌های مردم نهاد و با تمرکز بر خانواده‌ها و توانمندسازی آنها، یکی از اقدامات برای کاهش ناامنی مصرف غذایی در استان بوده است. در این راستا، برخی از خانواده‌های نیازمند شناسایی و برای گرفتن خدمات حمایتی، به سازمان‌های مختلف مثل کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی و فنی و حرفه‌ای معرفی شده‌اند.»

او ادامه می‌دهد:« در کنار این برنامه‌ها، طرح‌های مشارکتی - حمایتی بهبود تغذیه برای کودکان زیر 6 سال مبتلا به سوءتغذیه و برنامه توزیع یک وعده غذای گرم در روستامهدها و مهدکودک‌های حاشیه شهر ویژه کودکان 3 تا 6 سال، حمایت غذایی از مادران باردار و شیرده از دیگر برنامه‌ها برای ارتقای وضع تغذیه در این استان است.»

شیخی می‌گوید که استان سیستان و بلوچستان از نظر تغذیه‌ای مشکلاتی دارد اما نسبت به گذشته، شرایط بهتر شده است:« مثلا در گذشته کارشناس تغذیه در مراکز بهداشتی درمانی حضور نداشت، اما در حال حاضر با اجرای طرح تحول نظام سلامت، شاهد حضور بیشتر از 20 نفر کارشناس تغذیه در مراکز خدمات جامع سلامت  هستیم که کارهای عمده آنها انجام مشاوره تخصصی تغذیه برای گروه‌های سنی به ویژه مبتلایان به سوء تغذیه است. آموزش تغذیه سالم در سطح جامعه و توانمندسازی خانوارها هم در راس کارهای آنها قرار دارد. همچنین برنامه رایگان مکمل یاری برای گروه‌های سنی مختلف از جمله کودکان (قطره آهن و آ+د)، مادران باردار( قرص اسیدفولیک، آهن، مولتی ویتامین مینرال)، دختران نوجوان دانش آموز ( قرص آهن و مگادوز ویتامین د)، جوانان و میانسالان (مگادوز ویتامین د) و سالمندان( قرص کلسیم و ویتامین د) هم از برنامه های بهبود تغذیه در سطح استان است.»

 او تاکید می‌کند که بهبود وضعیت تغذیه در استان نیازمند همکاری تمام بخش‌های توسعه و رفاه اجتماعی از جمله بهداشت، آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، رفاه و تامین اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و وسایل ارتباط جمعی و... است.

سیستان و بلوچستان بالاترین میزان سوء تغذیه را در کشور دارد، این را نه فقط مشاهدات که آمارها هم نشان می‌دهد. اوایل خرداد ماه بود که نماینده مردم زاهدان اعلام کرد که 75 درصد مردم سیستان و بلوچستان فقر مصرف غذایی دارند، حرف‌های علیم یار محمدی، درست پس از ماجرای انتشار تصاویری بود که گفته می‌شد مربوط به غذای مردم یکی از روستاهای سیستان و بلوچستان است که حکایت از فقر شدید مردم داشت. او همان موقع اعلام کرد که «مردم روستاهای این استان آب سالم برای خوردن ندارند، توان نان ندارند و از نظر معیشت، در شرایط نامطلوبی قرار دارند». موضوعاتی که بیشتر به دلیل فقر مردم مناطقی از سیستان و بلوچستان ایجاد شده است.

سوء تغذیه خود زمینه ابتلا به بیماری‌ها را ایجاد می‌کند که به گفته این کارشناس ارشد تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، می‌تواند منجر به ابتلا به بیماری‌های واگیر و غیرواگیر شود. او می‌گوید که فقر و سوء تغذیه در کنار یکدیگر زنجیره و سیکل معیوبی را ایجاد می‌کند که همدیگر را تقویت کرده و سبب بدتر شدن وضع جامعه در تمامی ابعاد می‌شود. مقابله با محرومیت، فقر و سوء تغذیه با همکاری تمامی سازمان‌ها امکان پذیر است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید