Iranian Agriculture News Agency

توزیع بیش از 73 هزار تن کود در بین کشاورزان آذربایجان غربی

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان غربی گفت: تاکنون بیش از 73 هزار و 485 تن انواع کود شیمیایی در بین کشاورزان استان توزیع شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد افزایش دارد.

توزیع بیش از 73 هزار تن کود در بین کشاورزان آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، محمود مظلومی بیان کرد: سهمیه ابلاغی تأمین کود شیمیایی در سال جاری  118 هزار و 500 تن شامل کودهای نیتروژنی، پتاسه و فسفاته است. 

وی با اشاره به اینکه حدود 57 درصد از سهمیه ابلاغی مربوط به کودهای ازته و 21 درصد مربوط به کودهای فسفاته  است، افزود: در هشت‌ماهه سال جاری، بیش از 57 هزار و 200 تن کود ازته و 13 هزار و 950 تن کود فسفاته تأمین‌شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب حدود 10 و 50 درصد رشد یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین در هشت‌ماهه سال جاری بیش از 52 درصد سهمیه ابلاغی پتاسه تحقق‌یافته و حدود دو هزار و 320  تن کود پتاسه تأمین و در بین کشاورزان استان توزیع‌شده است.

مظلومی گفت: اگر کشاورزان کود را به‌درستی مصرف کنند، بهره‌وری آب تا ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، به‌طور متوسط ۳۰ تا ۵۰ درصد بهره‌وری محصولات تولیدی وابسته به تغذیه متعادل است و در بحث تغذیه نمی‌توانیم تنها به یک یا دو عنصر  اکتفا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بهتر است از پخش سطحی کود جلوگیری شود و کود فقط درجایی قرار گیرد که ریشه در آنجا قرار دارد زیرا علاوه بر به‌صرفه بودن ازنظر اقتصادی، آلودگی را کاهش و کارکرد را افزایش می‌دهد. 

وی افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف جهاد کشاورزی ترویج دانش در میان کشاورزان است که البته اقداماتی خوبی هم انجام شده اما همچنان کشاورزانی هستند که به دلیل فقدان دانش کافی محصولات آن‌ها بازدهی مطلوب را ندارد. 

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان آذربایجان غربی گفت: سعی داریم با مصرف کودهای شیمیایی در کنار کودهای آلی، بیولوژیک، حیوانی و سبز، علاوه برافزایش کمی محصول، افزایش کیفی را هم داشته باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید