Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد:

اجرای طرح سایبان برای اولین بار در استان یزد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد از اجرای طرح سایبان بر روی زمین‌های کشاورزی با هدف افزایش کیفیت محصولات کشاورزی، افزایش بهره‌وری، صرفه‌جویی در مصرف آب و جلوگیری از آفتاب سوختگی گیاه خبر داد.

اجرای طرح سایبان برای اولین بار در استان یزد

به گزارش خبرنگار ایانا در یزد، محمد علی حاتمی زاده با بیان اینکه سایبان‌ها را می‌توان برای محافظت از اغلب محصولات باغی از جمله میوه‌ها، نشاها، سبزی‌ها و انواع جالیز در مناطق گرم یا معتدل گرم مورد بهره‌برداری قرار داد، بیان کرد: باتوجه به اینکه اجرای این طرح در کشور بیشتر در باغات انجام می‌شود در حال حاضر نیز در مزارع سبزی، صیفی و جالیز در حال افزایش است.

وی افزود: طرح سایبان برای اولین بار به‌صورت پایلوت در سطحی به متراژ ۶ هزار متر مربع از باغات زردآلو شهرستان ابرکوه اجرا شده است که سرمایه‌ای بالغ ‌بر ۱۵ میلیارد ریال با زمینی به مساحت ۹ هزار متر مربع برای احداث آن اختصاص داده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: با توجه به چالش‌های موجود از قبیل خشک‌سالی و تغییر اقلیم، فرسایش بستر کشت و عوامل خسارت‌زا، توسعه کشت‌های محافظت شده با net ها و سایبان برای تولید محصول سالم و توسعه روز افزون محصولات باغی امری اجتناب ناپذیر است.

این مقام مسئول هدف از اجرای طرح سایبان را مقابله با آفتاب سوختگی، افزایش کیفیت و بازار پسندی میوه، کاهش تبخیر و تعرق محصولات، کاهش مصرف آب، کاهش خسارت تگرگ و باران، محافظت در برابر وزش باد، گرد و خاک، مقابله با حمله پرندگان، دیگر آفات و عوامل خسارت‌زا، محافظت در برابر طول موج‌های مضر و تنش نوری گیاهان، کمک به افزایش دوره رشد گیاه دانست.

محمد علی حاتمی زاده گفت: سیاست ما، حمایت همه جانبه از کشاورزان است ودر راستای پیشبرد اهداف بخش کشاورزی استان ازهیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید