Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد اعلام کرد:

استان یزد از تولید کنندگان مرغوب‌ترین عسل کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: عسل استان یزد به علت رطوبت پائین، وجود گونه‌های مرتعی خاص (فرفیون‌ها) و نسبت قندها از مرغوبترین عسل‌های کشور به حساب می‌آید.

استان یزد از تولید کنندگان مرغوب‌ترین عسل کشور

به گزارش خبرنگار ایانا از یزد، سید ابوالفضل وکیلی گفت: در استان یزد حدود 837 زنبورستان با بیش از 87هزار کلنی زنبور عسل وجود دارد و در سال 1401 حدود 442 تن عسل از آن تولید شده است.

وی افزود : عمده شهرستان‌های پرورش دهنده زنبور عسل، تفت، مهریز و خاتم است که در این بین شهرستان تفت با استقرار 55درصد کلونی‌ها در ان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به آب و هوای استان افزود: باوجود اینکه استان یزد کویری و از استان‌های خشک و کم بارش است، ولی در دامنه‌های قله شیر کوه و کوهپایه‌های اطراف آن  آب و هوا مساعد و پوشش گیاهی با گونه‌های کمیاب مرتعی، مناطق نسبتا خوبی را برای پرورش زنبور عسل ایجاد کرده است، لذا در مقطعی از سال ( اواخر زمستان تا اوایل تابستان) در کوهپایه‌های اطراف شیرکوه پرورش زنبور عسل رونق دارد.

وی  اضافه کرد: زنبور عسل با انجام عمل گرده افشانی گیاهان و افزایش کمی و کیفی تولیدات زراعی، باغی و مرتعی جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشور و محیط زیست دارد.

وکیلی ذکر کرد: عمده‌ترین مشکلات زنبورداری استان بالا بودن هزینه نگهداری و کوچ، کمبود تسهیلات بلند مدت و کم بهره،  خشکسالی‌های پی در پی چند سال اخیر در استان و استان‌های همجوار است که باعث کاهش تولید شده است. همچنین مشکلات بیمه زنبورداران و شاغلان در زنبورستان‌ها، استفاده بی‌رویه کشاورزان و باغداران از سموم دفع آفات و حشره‌کش‌ها و غیره دیگر مشکلاتی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

به گفته این مقام مسئول و با پیگیری‌های انجام شده توسط استان و وزارت جهاد کشاورزی مشکل بیمه، تسهیلات و نهاده‌های زنبوداران در حال بررسی بوده و در این خصوص اقداماتی انجام شده است. امیدواریم در آینده نزدیک این مشکل نیز مرتفع شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید