Iranian Agriculture News Agency

معافیت 50 درصدی تعرفه صادراتی باعث رونق بازار مرکبات می شود

استاندار گیلات از معافیت 50 درصدی تعرفه صادراتی باعث رونق بازار مرکبات خبر داد.

معافیت 50 درصدی تعرفه صادراتی باعث رونق بازار مرکبات می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان گیلان؛ جلسه شورای کشاورزی با حضور استاندار، رئیس سازمان جهادکشاورزی ، مدیران کل دستگاههای وابسته، معاونین و مدیران ستادی و شهرستان سازمان جهادکشاورزی استان گیلان، عصر امروز در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید.

 اسدالله عباسی در جلسه شورای کشاورزی استان با تاکید بر اینکه تولیدکننده و کشاورز باید در حوزه کشاورزی حمایت شود، افزود: وزیر جهاد کشاورزی از ارائه بسته تشویقی برای صادرات مرکبات خبر داد که این مهم نویدی برای تولیدکنندگان این بخش و رونق تولید و صادرات است.

استاندار تصریح کرد: معافیت ۵۰ درصدی تعهدات ارزی برای رونق بازار فروش و صادرات مرکبات اجرایی شده که این خود در کنار موضوع خرید تضمینی می تواند حمایت موثری از تولید کنندگان مرکبات باشد.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت تولیدبرنج استان در سال جاری گفت : باید دست دلالان از بازار برنج کوتاه شود تا قیمت این محصول برای تولیدکننده و مصرف کننده هر ۲ مقرون به صرفه شود و سود حاصل از تولید به جای دلال به جیب تولیدکننده و کشاورز برنجکار استان برود.

وی با بیان اینکه تولید برنج در سال زراعی گذشته خوب بود افزود : تنها نگرانی در بخش موضوع قیمت بود که با توجه به نرخ های بازار بیشتر کشاورزان برنج تولیدی خود را هم اینک فروخته اند و برنجی دست کشاورزان خرد نیست اما برای آنکه سود اصلی نصیب کشاورز شود و تولید کننده هم توان خرید داشته باشد باید دلالان حذف شوند.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان تصریح کرد : تمام این اراضی کشاورزی باید در سال زراعی آینده زیرکشت برود، هیچ زمینی نباید بدون کشت باقی بماند ضمن آنکه برای ارتقا راندمان تولید در واحد سطح باید اقدامات به زراعی را با مشاوره کارشناسان کشاورزی ارتقا داد تا بهره مطلوب از آب و زمین برده شود.

وی بیان کرد: عدم کشت برنج در اراضی شالیزاری مکانیزه تخلف است، این زمین ها از سوی دولت سرمایه گذاری شده ضمن اینکه در اراضی سنتی هم باید کشت برنج صورت گیرد با متخلفان در این بخش باید برخورد قانونی شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با بیان اینکه زمین های مرغوب کشاورزی را باید حفظ کنیم، خاطر نشان کرد: این اراضی متعلق به آیندگان است نباید تغییر کاربری شود از این‌رو شناسنامه دار کردن زمین های کشاورزی از جمله اولویت هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دکترعباسی در ادامه سخنانش در جلسه شورای کشاورزی گیلان با مهم دانستن آبندان‌ها اظهار کرد: لایروبی این آبندان ها اهمیت بسزایی دارد ضمن اینکه فرهنگ استفاده بهینه از آب کشاورزی باید بین کشاورزان ترویج داده شود.

استاندار گیلان با تاکید بر ارائه عملکرد بخش های مختلف جهاد کشاورزی استان به مردم، خاطر نشان کرد: دست اندرکاران جهاد کشاورزی ارتباط تنگاتنگی با مردم دارند بنابراین عملکردها باید به اطلاع آنان رسانده شود، خداپسندانه نیست که زحمات دولت نادیده گرفته شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان بیان کرد: آیت الله رییسی شخص اول دولت برای اقتصاد مردمی آبرو گذاشتند ما هم در مجموعه دولت باید برای معیشت و اقتصاد مردم آبرو بگذاریم و تحول ایجاد کنیم.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید