Iranian Agriculture News Agency

ارائه آخرین دستاوردهای علمی محققین به کشاورزان در کهگیلویه و بویراحمد

ارائه آخرین دستاوردهای علمی محققین به کشاورزان در بازدید ترویجی از پایگاه نوآوری طرح جهش تولید در دیمزارهای استان کهگیلویه و بویراحمد

ارائه آخرین دستاوردهای علمی محققین به کشاورزان در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کهگیلویه و بویراحمد، در راستای فعالیت‌های ترویجی و آموزشی برای بهره‌برداران و اجرای کامل سیاست‌های طرح جهش تولید در دیمزارها و با هدف تبادل دانش و اطلاعات و ترویج آخرین دستاوردهای تحقیقاتی محصولات زراعی دیم، بازدید ترویجی از پایگاه نوآوری طرح جهش تولید در دیمزارها با حضور کشاورزان، محققان،کارشناسان، مروجان و خبرگان کشاورزی در روستای بوآ شهرستان کهگیلویه استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

داریوش حصار، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این بازدید، طرح جهش تولید در دیمزارها را نوعی طرح فرادستگاهی با تایید مقام معظم رهبری دانست و گفت: این طرح از مهم‌ترین برنامه‌های اقتصاد مقاومتی بوده و یکی از اهداف اصلی آن تغییر نگرش زارعین به سوی کشاورزی دانش بنیان است. به نوعی که بتوان حداکثر بهره‌وری در دیمزارها را به دست آورد.

داریوش حصار افزود: اگر علم محققین با کارهای ترویجی به کشاورزان در مزرعه منتقل شود قطعا به موفقیت‌های بیشتری در کشاورزی دست پیدا خواهیم کرد.

وی روی کیفی سازی محصولات کشاورزی تاکید کرد و افزود: تغذیه و رعایت تناوب زراعی دو عامل مهم افزایش کیفیت محصول است.

حصار یادآور شد: کهگیلویه و بویراحمد در کشت و ثبت قرارداد رتبه اول طرح جهش تولید در دیمزارها را در کشور کسب کرده و هم‌اکنون در روند اجرای این طرح نیز جز استان‌های برتر است.

زهره حبیبی، مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: رویداد ترویجی شیوه‌ای از آموزش برای بهره‌برداران بخش کشاورزی است که نتیجه دستاوردهای علمی محققین را به آنان نشان می‌دهد.

در این رویدادها کشاورزان، محققین، بهره برداران و کارشناسان مروج در کنار هم تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند.

وی ادامه داد: : پایگاه های نوآوری مزارعی هستند که با کمک و همکاری معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، حمایت مالی ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، دستاودهای علمی محققین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و ارائه دستاوردها به کشاورزان توسط مروجین مدیریت هماهنگی ترویجی جهاد کشاورزی در دو اقلیم سردسیر و گرمسیر استان تاسیس شده اند.

حبیبی ضمن قدردانی از همکاری محققین شرکت دانش بنیان بذر پژوه امنیت در پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران در کشت این ارقام افزود: در این پایگاه نوآوری، ارقام اصلاح شده غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای دیم جهت بررسی و مقایسه عملکرد کمی و کیفی کشت شده است.

مجید خزایی، معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان به اصلاح الگوی کشت بر اساس شناسایی ظرفیت‌ها، استعدادها و نیازهای منطقه اشاره کرد و توضیح داد: وقتی دانش فنی در کنار الگوی کشت قرار می‌گیرد، به بهره‌وری منجر خواهد شد.

مجید خزایی عنوان کرد: در جهش تولید در دیمزارها به دنبال افزایش ضریب نفوذ دانش در مزارع با استفاده از فناوری‌های به دست آمده و در نتیجه بالا بردن بازدهی عملکرد هستیم.

نماینده ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز اضافه کرد: پشتیبانی مالی این پایگاه در راستای محور آموزش توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره)و به عنوان همکار و همیار طرح جهش تولید در دیمزارها تامین شده است. جعفر کریمی ضمن اشاره به این نکته که حمایت‌های ستاد اجرایی افزایش بهره‌وری و عملکرد همراه با دانش فنی را به همراه داشته، گفت: در سال گذشته با اجرای این طرح میزان برداشت دیم در استان به میزان چشم‌گیری افزایش یافت و ابراز امیدواری کرد در سال جاری نیز برداشت خوبی را شاهد باشیم.

در این بازدید کشاورزان و محققین به تبادل دانش و تجربه در سطح عرصه پرداخته و کشاورزان مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید