Iranian Agriculture News Agency

ایانا گزارش می‌دهد:

امیدآفرینی در رونق اقتصادی کشاورزی با تعیین الگوی کشت

کشت و زرع در سرزمین برف و آفتاب علمی می‌شود

با تعیین الگوی کشت از سوی متولیان بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، امیدها برای علمی و اصولی شدن کشت و زرع در این دیار چهارفصل دوچندان شده است.

امیدآفرینی در رونق اقتصادی کشاورزی با تعیین الگوی کشت

به گزارش خبرنگار ایانا از یاسوج، کهگیلویه و بویراحمد اگر چه فقط یک درصد مساحت کشور ایران را دارد اما به علت اقلیم متنوع و چهار فصل و منابع آبی و خاکی قابل توجه در بخش کشاورزی همواره حرف برای گفتن داشته است.

این استان اگرچه ۲۵ درصد نفت ایران را نیز تولید می‌کند اما از آنجا که نفت هیچ‌گاه یک منبع پایدار و دائمی در اقتصاد نیست، لذا کشاورزی اولویت اول توسعه کهگیلویه و بویراحمد به حساب می‌آید.

از سوی دیگر، زندگی عشیره‌ای و عشایری در این استان موجب شده تا دامپروری و کشاورزی با تار و پود این استان گره بخورد.

تنها در یک فقره، عشایر کهگیلویه و بویراحمد درصد گوشت قرمز کشور را تامین می‌کنند و این‌ها به این معنی است که باید یک نگاه علمی و عملی بر کشاورزی استان حاکم شود.

یکی از این نگاه‌های مهم، تعریف یک الگوی کشت در معنای وسیع آن است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد در همین زمینه می‌گوید: اولین موضوعی که در بدو شروع مسئولیتم پیگیر آن شدم تعیین و تدوین یک الگوی کشت متناسب با مناطق مختلف این استان بود.

سید علی معتمدی‌پور افزود: البته شاید باور عمومی بر این است که تغییر الگوی کشت الزاما به معنای کاشت یک محصول به جای محصول دیگر است اما واقعیت این است که الگوی کشت یعنی یک نظام هدفمند کشاورزی که در آن همه جوانب علمی، دانش بومی، سیاست‌های کلان نظام، مزیت نسبی و پایدار اقتصادی و مسائل محیط‌زیستی دیده و رعایت شود.

متولی ارشد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه همکاران من مطالعه جامعی در این زمینه داشتند و بنای ما این است که کشاورزی حفاظتی و قراردادی را مبتنی بر یک الگوی علمی در این استان شروع کنیم، ادامه داد: در حال حاضر جهت‌گیری ما این است که همه کشت‌های جالیزی مجهز به سیستم‌های آبیاری نواری شوند و تا حد زیادی این کار انجام شده است.

معتمدی‌پور افزود: علاوه بر بحث مصرف بهینه آب یکی دیگر از جهت‌گیری‌های ما در الگوی کشت، افزایش تولید گندم، دانه‌های روغنی، علوفه‌جات و شکر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه آرد و نان، روغن، قند و شکر و گوشت از جمله کالاهای اساسی مروم هستند، گفت: در الگوی کشت به تولید مناسب گندم، تامین علوفه از جمله ذرت و سورگوم برای تولید گوشت و شیر، دانه‌های روغنی کاملینا و کلزا برای تولید روعن و کشت چغندرقند برای تولید قند و شگر توجه ویژه داریم.

وی تصریح کرد: معتقدم که هر الگو و نقشه راهی که ما برای تولید تعیین کنیم حتما باید با پذیرش و استقبال کشاورز مواجه شود و سود و درآمد آن لحاظ شود لذا در مناطقی از استان که زیر سد یا کنار رودخانه‌ها هستند به سمت استفاده از آبیاری‌های تحت‌فشار و نوین رفتیم، در برخی مناطق به طور کلی نوع محصول را عوض کردیم که به نفع کشاورز است و در برخی مناطق کشت ارقام زودرس و در برخی مناطق نیز کشت‌های پاییزه را در الگوی کشت گنجاندیم که عمده آب مصرفی آنها آب بازان یا همان آب سبز باشد.

متولی ارشد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: برخی‌ها الگوی کشت را فقط ممنوعیت کاشت برنج می‌دانند اما این الگو معانی عمیقی دارد و ما می‌خواهیم نگرش‌ها را در کشاورزی این استان علمی‌تر و با هدف کاهش مصرف آب و افزایش تولید تغییر دهیم.

وی گفت: در برخی مناطق الگوی کشت مناسبی وجود دارد و کارهایی همانند تغذیه مناسب گیاه، کودهای پایه به منظور مقاومت گیاه به خشکی، نگه‌داری بقایای گیاهی و مبارزه مناسب با علف‌هرز و بیماری و رعایت تناوب زراعی، در برنامه ما هستند.

معتمدی‌پور گفت: در الگوی کشت در برخی مناطق نیز ارقام کم‌آب‌بر جایگزین ارقام با مصرف آب بالا می‌شوند و در همه این برنامه سود و زیان کشاورز لحاظ شده است.

وی توسعه کشت علوفه‌های کم اب‌بر همانند سورگوم علوفه‌ای در دیم‌زارها را به منطور تامین علوفه مورد نیاز گاوداری‌های گوشتی و شیری از دیگر برنامه‌های خود برای تولید گوشت و شیر در این استان برشمرد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌هایش کشاورزی قراردادی را از سیاست‌های کلان این حوزه خواند و گفت همه جهت‌گیری ما به سمت کشاورزی قراردادی است.

در همین زمینه، داریوش حصار  گفت: هر تغییری در برنامه کشاورزان داده شود باید به نفع آن‌ها باشد و برای همین برنامه‌های آموزشی موثری در زمینه توجیه کشاورزان در دستور کار ماست تا همه کشاورزان و بهره‌برداران با سیاست‌های جدید همراه و همگام شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: مثلا کشاورزی که اراضی شیبدار خود را شخم می‌زند تا غلات بکارد بدون شک وقتی مزایای احداث باغ در این اراضی را بداند، همراهی می‌کند و منابع خاکی خود را نیز به مرور زمان از دست نمی‌دهد.

وی استفاده از بذور اصلاح‌‌شده، ارقام مقاوم به خشکی و کشاورزی حفاظتی را با کمترین دستکاری بستر خاک را از سیاست‌های کلان بخش کشاورزی در این استان برشمرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی یاسوج نیز در همین زمینه از تعیین یک الگوی کشت واحد استقبال کرد و گفت: اگر این اتفاق بیفتد می‌شود یک برنامه‌ریزی درست و اصولی در بخش کشاورزی به ویژه در حوزه صادرات داشته باشیم.

امیرحسینی افزود: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشاورزان، بازار فروش محصولاتشان است که داشتن یک الگوی کشت مناسب می‌تواند برنامه‌ریزی‌ها را به گونه‌ای انجام داد که کشاورزان دغدغه کمتری در خصوص بازار محصولاتشان داشته باشند.

گزارش از کریم بنام

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید