Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن برنج کشور:

بی‌توجهی کشاورزان به ابلاغیه ممنوعیت کشت برنج

ایانا-کشاورزی: استان‌های گیلان و مازندران می‌توانند در حدود 70 تا 80 درصد از نیاز برنج کشور را تامین کنند.

بی‌توجهی کشاورزان به ابلاغیه ممنوعیت کشت برنج

ممنوعیت کشت برنج در خارج از استان‌های گیلان و مازندران، چندان موفقیت‌آمیز نبوده و آنطور که دبیر انجمن برنج کشور می‌گوید، کشاورزان در سایر استان‌ها هم چنان برنج می‌کارند.

براساس مصوبه کارگروه ملی «سازگاری با کم آبی»، به منظور کنترل سطح زیر کشت و مدیریت منابع آبی، ممنوعیت کشت برنج در خارج از استان‌های گیلان و مازندران ابلاغ و بر طبق آن ممنوعیت در ۱۴ استان اعلام شد. پس از این ممنوعیت کشت، جایگزینی کشت سویا و پنبه نیز در استان گلستان، به‌جای کشت برنج پیشنهاد داده شد، اما خبرهایی در باره این ممنوعیت به گوش می‌رسد که نشان از آن دارد که کشاورزان توجه چندانی به آن نداشته و همچنان برنج می‌کارند.

در این باره، جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا در خصوص ممنوعیت کشت برنج در 14 استان کشور گفت: در حال حاضر کشاورزان این استان‌ها همچنان برنج کشت می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه استان‌های گیلان و مازندران می‌توانند در حدود 70 تا 80 درصد از نیاز برنج کشور را تامین کنند، افزود: میزان تولید امسال برنج در کشور در حدود دو میلیون و 250هزار تن بوده است.

او افزود: با تولید این میزان برنج در کشور، حدود 800هزار تن کسری برای تامین بازار وجود دارد.

دبیر انجمن برنج کشور در خصوص وضعیت واردات برنج به کشور نیز گفت: در 6 ماهه اول سال جاری در حدود یک میلیون و 200 هزار تن برنج وارد کشور شده است.

او افزود: با روش کشت به صورت خشکه کاری و کاهش میزان مصرف آب امید می‌رود بتوانیم این محصول را در سایر استان‌ها نیز کشت کرده و نیاز به واردات را کاهش دهیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید