Iranian Agriculture News Agency

پرورش گاو دومنظوره در ایران در چه وضعیتی قرار دارد؟

سرمایه‌گذاری 3 شرکت خصوصی در پرورش گاو سمینتال تاکنون

با وجود اینکه نژاد هلشتاین در ایران به طور کامل شناخته شده و بیشتر دامدارها به پرورش آن اقدام کرده‌اند، اما باید سیستم پرورشی از تک نژادی خارج شود.

سرمایه‌گذاری 3 شرکت خصوصی در پرورش گاو سمینتال تاکنون

با وجود اینکه نژاد هلشتاین در ایران به طور کامل شناخته شده و بیشتر دامدارها به پرورش آن اقدام کرده‌اند، اما باید سیستم پرورشی از تک نژادی خارج شود.

به گزارش خبرنگار ایانا، "امروزه تمام دنیا برای تأمین نیازهای پروتئینی و شیری خود نژادهای مختلف را بررسی کرده و بهترین‌ها را برای پرورش انتخاب می‌کنند . پرتولیدی خاص یک نژاد نیست، به‌عنوان مثال نژاد جرزی در تولید شیر، هِرفورد در تولید گوشت و مونت‌بیلیارد و سمینتال دومنظوره هستند . نژاد سمینتال اگرچه برای نخستین‌بار در ایران در سطحی وسیع به بهره‌برداری رسید، اما به تعداد محدود از مدت‌ها قبل در برخی استان‌ها پرورش داده شده و امتحان خود را پس داده است . سمینتال حیوانی قانع در امر تغذیه است و به‌طور متوسط از هر رأس ماده آن می‌توان پنج گوساله گرفت؛ در صورتی که این تعداد در هلشتاین کمتر است . این نژاد می‌تواند بخش بزرگی از نیاز واردات گوشت به کشور را کاهش دهد؛ بنابراین اگر دامداران خواهان پرورش چنین نژادی باشند، آنها را یاری می‌کنیم . "

این بخشی از سخنان معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در مراسم افتتاح نخستین پروژه بزرگ پرورش نژاد سمینتال در ایران بود. بنابراین مسئولان عرصه دامپروری، به این نتیجه رسیده‌اند که نباید تمام تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد گذاشت. بلکه باید از ظرفیت نژادهای دیگری مانند سمینتال نیز استفاده کرد. زیرا این نژاد علاوه بر تولید باکیفیت بیشتر، دومنظوره نیز تلقی می‌شود و می‌توان آن را برای تولید شیر و گوشت در کنار هم محسوب کرد. این در حالی است که نژاد هلشتاین در ایران بیشتر به منظور تولید شیر پرورش یافته و کمتر از گوشت آن بهره‌برداری می‌شود.

در همین راستا وزارت جهاد کشاورزی در برنامه توسعه‌ای خود، برای پرورش گاو سمینتال، اهدافی را در نظر گرفته که در نهایت به گسترش این نژاد در سراسر کشور خواهد انجامید؛ این توسعه در راستای تغییر ترکیب جمعیت دامی به نژادهای پربازده بوده است.

برای این منظور، با هدف تولید و تکثیر دام مولد سنگین دو منظوره و تامین مواد ژنی، گله‌های جدید توسط بخش خصوصی راه اندازی شده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-ایجاد ظرفیت 2000 رأس گاو دو منظوره از نژاد سمینتال در استان قزوین توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی، با واردات مجموع تعداد 986 رأس تلیسه آبستن نژاد سمینتال در سال‌های 1394 و 1395

2-برای ایجاد ظرفیت 1000 راس گاو دو منظوره از نژاد سمینتال در استان خراسان رضوی گشایش اعتبار (LC) شده است.

3-راه اندازی مرکز پشتیبانی مواد ژنی در استان مازندران با ظرفیت تولید 500 هزار دز اسپرم در سال و ظرفیت 15 رأس گاو نر مولد سمینتال. این شرکت در سال 1394 موفق به تولید 143 هزار دوز و توزیع 98 هزار دوز اسپرم گاو سیمنتال شد که این اقدام در سال 1395 به تولید 231 هزار دوز اسپرم و توزیع 128 هزار دوز اسپرم ارتقا پیدا کرد.

بنابراین با توجه به چراغ سبز مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برای پرورش نژاد سمینتال، به نظر می‌رسد پرورش این نژاد در آینده‌ای نه چندان دور از استقبال بیشتری در میان تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران برخوردار شده و تعداد واحدهای مربوط به آن، رو به افزایش باشد.

مقایسه جمعیت گاوهای دومنظوره در سال‌های 92 و 95


V-

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید