Iranian Agriculture News Agency

دبیر علمی کنگره شتر در گفت‌وگو با ایانا:

دومین کنگره ملی شتر در هرمزگان برگزار می‌شود

قرار است دومین کنگره ملی شتر ایران، با تکیه بر توسعه شتر در مناطق بیابانی، بیابان‌های ساحلی و سواحل مکران در هرمزگان برگزار شود.

دومین کنگره ملی شتر در هرمزگان برگزار می‌شود

قرار است دومین کنگره ملی شتر ایران ، با تکیه بر توسعه شتر در مناطق بیابانی، بیابان‌های ساحلی و سواحل مکران در هرمزگان برگزار شود.

دبیر انجمن ملی شتر، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: 2 و 3 بهمن‌ماه سال جاری، دانشگاه هرمزگان، شاهد برگزاری دومین کنگره ملی شتر خواهد بود.

سعید زیبایی با اشاره به اهداف مورد نظر در این کنگره افزود: با توجه به خصوصیات فوق‌العاده‌ای که در محصولات مختلف شتر وجود دارد، لزوم اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به جامعه، به شدت احساس می‌شود؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری کنگره، آشنایی افراد جدید با صنعت و هم‌نشینی شترداران و متخصصان این عرصه به‌منظور تبادل اطلاعات است.

به گفته وی، شتر در ادیان و ادبیات، اقتصاد اجتماعی شتر، علوم پایه و کاربردی شترداری، بهداشت و بیماری‌ها، واکسیناسیون، رفتارشناسی شتر، فیزولوژی، تغذیه، شترداری نوین، شتر و پدافندغیرعامل، تولیدات شتر، طب سنتی و جغرافیای شترداری از مهم‌ترین محورهایی است که در کنگره به بحث گذاشته می‌شود.

زیبایی اضافه کرد: جشنواره ملی شتر نیز چهارم و پنجم بهمن‌ماه، درست بعد از کنگره در شهرستان سیریک استان هرمزگان برگزار می‌شود که در آن، صنعت شترداری از زاویه اجرایی و عملیاتی بررسی خواهد شد.

وی در پایان تأکید کرد: انتخاب شترهای برتر، مسابقات شتردوانی، بازار محصولات شتر در فرهنگ‌های مختلف و مواردی از این دست، از برنامه‌هایی است که در جشواره ملی شتر دنبال می‌شود.


تأثیر عوامل محیطی و تغذیه‌ای در پرورش شتر

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان هرمزگان، مدیرکل دامپزشکی این استان نیز اظهار داشت: کنگره ملی شتر گامی بزرگ در راستای تحقیقات دامپزشکی در زمینه بررسی و شناخت اولویت‌های مورد نیاز برای توسعه شترداری در کشور است.

محمد جانباز عنوان کرد: پرورش شتر در کشور ما پیشینه‌ای کهن و تاریخی دارد و نیاکان ما با استفاده از این حیوان صبور و بردبار توانستند تجارت و بازرگانی را در جاده ابریشم توسعه دهند.

وی ادامه داد: شتر نسبت به جرب حساس بوده و یکی از عوامل مستعد کننده در ابتلای شتر به بیماری مذکور، تراکم بیش از حد آن در یک محوطه بسته است.

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان بیان کرد: بسیاری از عوامل محیطی و تغذیه‌ای در پرورش شترها موثرند. مهم‌ترین این عوامل عبارتند از‌ جیره غذایی‌، جایگاه مناسب‌، بهداشت جایگاه‌، مدیریت صحیح‌، تهویه و نور کافی و تأمین آب شرب بهداشتی‌، کنترل بیماری‌ها و گاهاً واکسیناسیون در برابر برخی از بیماری‌های شایع می‌تواند تأثیر مناسبی در افزایش تولیدات دامی و جلوگیری از مرگ و میر دام داشته باشد‌.

جانباز یادآور شد:‌ توجه کافی به رعایت بهداشت شترها و تهیه علوفه و غذای مناسب امری ضروری در پرورش شتر به شمار می‌رود‌.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با کمک این کنگره، گامی بلند برای شناسایی و بررسی بیماری‌های شتر، تهیه واکسن برای مقابله برخی از بیماری‌های ویروسی و باکتریایی شتر برداشته شود./

V-950917-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید