Iranian Agriculture News Agency

سومین نمایشگاه گیاهان دارویی فردا افتتاح می‌شود؛

گیاهان دارویی، بهترین گزینه برای کشت دیم/ مرجوع شدن بخشی از گیاهان دارویی صادراتی

رئیس بخش تحقیقات گیاهان دارویی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: به‌دلیل درگیری کشور با بحران خشکسالی، کشت گیاهان دارویی در اراضی کم‌بازده به‌صورت دیم، راه نجات کشور از این بحران است.

گیاهان دارویی، بهترین گزینه برای کشت دیم/ مرجوع شدن بخشی از گیاهان دارویی صادراتی

رئیس بخش تحقیقات گیاهان دارویی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: به‌دلیل درگیری کشور با بحران خشکسالی، کشت گیاهان دارویی در اراضی کم‌بازده به‌صورت دیم، راه نجات کشور از این بحران است.

اهمیت استفاده از ترکیبات طبیعی به جای محصولات شیمیایی در درمان بیماری‌ها و توسعه استفاده از گیاهان در علم پزشکی، برنامه‌ریزان را به سمت توجه بیشتر به گیاهان دارویی و برگزاری نمایشگاه‌های مرتبط سوق داده است. فردا نیز مصلی تهران شاهد برگزاری چنین رویدادی است، اما آیا در ایران به تولید گیاهان دارویی توجه شده است یا خیر.

محمدباقر رضایی، رئیس بخش تحقیقات گیاهان دارویی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در پاسخ به این پرسش گفت: گیاهان دارویی را در عرصه‌های طبیعی یا مزارع می‌توان تولید کرد. برخی از گونه‌های دارویی باید در عرصه توسعه پیدا کرده و از آن بهره‌برداری شود، اما بخش دیگری از این گیاهان باید در زمین زراعی کشت شود. البته برای احیای عرصه‌های تخریب شده نیز می‌توان با توسعه پوشش گیاهان دارویی موجود در منطقه، به احیای عرصه کمک کرد.

وی خاطرنشان کرد: باریجه، وشا، آنغوزه و کتیرا می‌توانند در مزارع کشت شوند، اما چون هزینه کشت آنها بالا است، در شرایط کنونی باید در عرصه توسعه پیدا کند.

رضایی با تأکید بر اینکه استراتژی اصلی کشور باید بر کشت گیاهان دارویی در مزارع متمرکز شود، کم‌آبی و بحران آب را دلیل محکمی می‌داند که کشت گیاهان دارویی در عرصه‌های دیم را به برنامه‌ریزان تحمیل می‌کند.

وی ادامه داد: برای تولید و توسعه کشت گیاهان دارویی باید قابلیت استان‌ها استخراج شود. ببینیم هر استان قابلیت زراعی کردن چه گونه‌ای با عیار بالای دارویی را دارد. اعتقاد دارم دست کم 10 گونه گیاه دارویی ازجمله بابونه قابلیت زراعی شدن و کشت در مزارع را دارند.

رئیس بخش تحقیقات گیاهان دارویی تصریح کرد: نیاز آبی گیاهان دارویی بسیار کم است و در زمین‌های دیم قابل کاشت است. اگر به تغییر کشت اراضی دیم توجه نکنیم عاقبت بدی در انتظار ما خواهد بود، زیرا عرصه‌ها و طبیعت از گیاهان دارویی خالی شده است.

رضایی یادآور شد: به جای تمرکز بر برداشت گیاهان دارویی از طبیعت باید به کشت این گیاهان توجه کنیم.

وی درباره عدم تمایل کشاورزان به کشت گیاهان دارویی در مزارع افزود: برخی کشت‌ها چون توصیه نشده و کشاورزان آشنا به اخلاق گیاه نیستند، در مراحل اولیه تولید در مزارع، صرفه اقتصادی کافی برای کشاورز ندارند.

رضایی تأکید کرد: باید برای حل این مشکل باغ‌های الگویی در زون‌های اکولوژیکی مختلف ایجاد شود. سطح این باغ‌ها باید حدود یک‌هزار هکتار در نظر گرفته شود و حتی می‌توانیم در مزارع الگویی با وسعت 100 هکتار هم فعالیت خود را آغاز کنیم.

وی اظهار داشت: باغ‌های الگویی باید طوری تعیین شود که عرصه کافی برای توسعه بعدی گیاهان دارویی در مزارع وجود داشته باشد.


مرجوع شدن بخشی از گیاهان دارویی صادراتی

رئیس بخش تحقیقات گیاهان دارویی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور از مرجوع شدن برخی محموله‌های گیاهان دارویی صادراتی به ایران خبر داد و گفت: این محموله‌ها متعلق به مزارع کشور بودند.

رضایی همچنین افزود: برای توسعه کشت گیاهان دارویی باید به مسئله کشت توجه جدی شود. تاکنون محصولات صادراتی از طبیعت برداشت می‌شد که ارگانیک بود و هیچ فشاری روی آن نبود؛ بنابراین نباید با صادرات محصولات زراعی احتمالاً آلوده، بازار گیاهان دارویی ایران را دچار مشکل کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره گردش مالی گیاهان دارویی تولید شده در کشور خاطرنشان کرد: هیچ آمار صحیحی از گردش مالی و میزان صادرات گیاهان دارویی ارایه نشده است، زیرا وقتی که بحث گیاهان دارویی می‌شود، آمار تولید و مصرف زعفران، زیره، سیر و... نیز در این بخش گنجانده می‌شود.

رئیس بخش تحقیقات گیاهان دارویی ادامه داد: اگرچه زیره، سیر و زعفران هم گیاه دارویی هستند اما چون عمده تولیدات کشور به این گروه تعلق دارد و همه در زیر یک مجموعه بررسی می‌شوند؛ بنابراین نمی‌دانیم وضعیت فروش سایر گیاهان دارویی چگونه است.

رضایی تصریح کرد: کشت گیاهان دارویی 100 درصد اقتصادی است و کشت خیلی از گیاهان دارویی در اراضی تحت پوشش گندم و جوی دیم، صرفه بیشتری برای کشاورز ایجاد می‌کند.

وی اظهار داشت: گندم و جو باید در زمین‌های مناسب کشت شوند تا صرفه مناسب برای کشاورز ایجاد کنند، اما از آنجا که این محصولات یارانه دولتی دارند، کشاورز ترجیح می‌دهد حتی با راندمان نامناسب اقدام به کشت این محصولات کند؛ در حالی که این عرصه‌ها قابلیت تولید اقتصادی‌تر دارند./

L-950614-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید