Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام خراسان رضوی در گفتگو با ایانا:

برخی استان‌ها سهمیه جوجه‌ریزی را رعایت نمی‌کنند/ فروش جوجه با حواله اتحادیه

تولید مازاد مرغ در کشور بر کسی پوشیده نیست، اما می‌توان با راهکارهایی متفاوت، میزان آن را به‌گونه‌ای کنترل کرد. یکی از این راهکارها سهمیه‌بندی برای هر استان است که شنیده‌ها حاکی است برخی استان‌ها آن را رعایت نمی‌کنند.

برخی استان‌ها سهمیه جوجه‌ریزی را رعایت نمی‌کنند/ فروش جوجه با حواله اتحادیه


مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام خراسان رضوی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: رعایت نکردن سهمیه‌ای که برای جوجه‌ریزی در استان‌ها در نظر گرفته شده، بزرگ‌ترین مشکلی است که باید حل شود.

سیداحمد دلقندی با اشاره به اینکه یکی از استان‌هایی که این سهمیه را رعایت نکرده، خراسان رضوی است، افزود: شرکت پشتیبانی نمی‌تواند در تمام مراحل وارد شده و اقدام به خرید مرغ کند. بنابراین در مواقعی که امکان صادرات محصول وجود داشته و قرار نیست وارد بازار داخلی شود، از مرغداران خرید می‌کند؛ آن هم به‌صورت محدود.

وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال، در سال گذشته حدود هشت‌هزار تن مرغ از مرغداران خریداری شد که یا به استان‌های دیگر رفت و یا برای تهیه کنسرو مصرف شد. البته مقداری هم به‌عنوان کمک به نیازمندان در سبد کالا قرار می‌گیرد.

دلقندی با بیان اینکه در حال حاضر تولید و کیفیت از شرایط مطلوبی برخوردارند، ادامه داد: برخی مرغداران بیش از ظرفیت اسمی یا بیشتر از چهار دوره اقدام به جوجه‌ریزی می‌کنند. البته وجود واحدهای بدون مجوز هم در این میان بودن تأثیر نیست.

صحبت‌های وی در حالی است که یکی از کارشناسان طیور که پیش از این رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی خراسان رضوی بود، معتقد است که تمام مرغداران استان، شرایط جوجه‌ریزی را رعایت کرده و از سهمیه اعلام شده تخطی نکرده‌اند.

ساسان سروری تصریح کرد: سهمیه استان شش میلیون و 100 هزار قطعه بوده که حدود شش میلیون و 400 تا شش میلیون و 700 هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام گرفته، اما تولید کل استان، هفت میلیون و 200 هزار قطعه تخمین زده می‌شود.

وی در توضیح این اختلاف یادآور شد: تنها واحدهای بدون مجوز هستند که در افزایش تولید و جوجه‌ریزی بالاتر از نیاز، دخیل بوده و مشکلاتی را برای بازار به وجود می‌آورند؛ به‌طوری که 30درصد واحدهای استان، بدون پروانه فعالیت می‌کنند.

به گفته سروری، از طرف اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی سراسر کشور به سازمان دامپزشکی پیشنهاد شده تا به کارخانه‌ها دستور دهد که بدون ارائه حواله از اتحادیه‌های استانی، به هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی، جوجه‌ای فروخته نشود. با این عمل، تاحدودی می‌توان بر کنترل میزان تولید مرغ در کشور نظارت داشت.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که مسئولان دامپزشکی کشور هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند./

V-950123-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید