Iranian Agriculture News Agency

زنگ هشدار شیوع بیماری تب کریمه کنگو در شهربابک به صدا در آمد

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک گفت: با توجه به فرارسیدن فصل گرما و افزایش فعالیت کنه ها، احتمال شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو وجود دارد.

زنگ هشدار شیوع بیماری تب کریمه کنگو در شهربابک به صدا در آمد

بنا به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، سید علی وزیری گفت: لازمست شهروندان اقدامات پیشگیری از جمله سم‌پاشی اماکن دامی، رعایت بهداشت فردی هنگام تماس با دام، گوشت و آلایش دامی و پرهیز از کشتار دام خارج از کشتارگاه را رعایت کنند و از مصرف جگر به صورت نیم پخته خودداری کنند.

وزیری در ادامه گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق گزش کنه، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافت‌های آلوده دام قابل انتقال است.

گفتنی است:  تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در دام علائم بخصوصی ندارد و دام‌های مبتلا به کریمه کنگو چند روزی دچار تب گذرا و کمی بی اشتهایی شده که معمولاً برای دامداران قابل تشخیص نیست که این مدت زمان پخش ویروس است که حتی بدون درمان هم بهبودی در دام حاصل می‌شود، ولی در انسان خطرناک بوده و اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، احتمال مرگ فرد بیمار بسیار زیاد است.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک در پایان گفت: دام ها در کشتارگاه‌ با نظارت ناظر بهداشتی دامپزشکی ذبح و بعد از ۲۴ ساعت نگهداری در سالن پیش سرد در بازار عرضه می‌شوند و شهروندان  می توانند با خرید گوشت از مراکز معتبر عرضه گوشت از ابتلا به بیماری مصون بمانند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید