Iranian Agriculture News Agency

آمادگی کرمان برای مبارزه با طغیان ملخ صحرایی

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: در سال جاری بر اساس پیش بینی فائو احتمال طغیان ملخ صحرایی بسیار زیاد است و نیاز است تجهیزات لازم برای مبارزه با ملخ ها آماده شود تا در زمان طغیان با مشکل مواجه نشد.

آمادگی کرمان برای مبارزه با طغیان ملخ صحرایی

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، لری سرپرست مدیریت حفظ نباتات این سازمان جلسه ستاد مباره باآفت سن غلات و ملخ صحرائی در سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، گفت:  با توجه به اینکه خسارت سن گندم طی سه مرحله خسارت سن مادری، خسارت پوره و خسارت مربوط به حشرات بالغ نسل جدید است که با تغذیه از پروتئین دانه ها، باعث پوک شدن و چروکیده  شدن دانه ها شده و علاوه بر کاهش عملکرد، روی کیفیت آرد و خاصیت نانوایی تاثیر سوء میگذارد.

وی تصریح کرد: اگر بیش از دو درصد گندم سن زدگی داشته باشند، با مشکل تحویل گندم به سیلو مواجه می شویم که لازم است تمهیدات لازم به خصوص در مزارعی که سال گذشته خسارت بیشتری داشته اند و یا مزارعی که رها شده اند، اندیشیده شود.

لری خاطر نشان کرد: الویت اول مبارزه با سن مادری است و مزارع جو مجاور با مزارع گندم نیز از لحاظ سن کنترل شوند. در صورتیکه عملیات مبارزه با سن مادری به موقع و قبل از تخمریزی صورت گیرد شاهد طغیان جمعیت پوره های سن نخواهیم بود.

وی در ادامه افزود: در سال جاری بر اساس پیش بینی فائو احتمال طغیان ملخ صحرایی بسیار زیاد است و نیاز است تجهیزات لازم برای مبارزه با ملخ ها آماده شود تا در زمان طغیان با مشکل مواجه نشد.

وی افزود: خوشبختانه در سال جاری از لحاظ سم و سمپاش مشکلی نداریم و با همکاری کارشناسان و پایش مستمر می توان در امر مبارزه با این آفت به موقع اقدام کرد.

لری تصریح کرد: کارشناسان پهنه می توانند با وارد کردن اطلاعات در لینک ایلوکاست 3 مسیر حرکت ملخ ها را ثبت نمایند تا مبارزه با ملخ در مسیر درست انجام شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه از لحاظ نیروهای آموزش دیده جهت مبارزه با ملخ صحرائی مشکلی وجود ندارد و در سنوات گذشته و سال جاری تعدادی از کارشناسان جهت آشنایی با روشهای مبارزه با ملخ صحرائی به استانهای دیگر اعزام شده اند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید