Iranian Agriculture News Agency

مبارزه با آفت کلیدی سن غلات در مزارع گندم شهرستان ارزوئیه آغاز شد

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه گفت: با توجه به اهمیت تولید محصول استراتژیک گندم، عملیات پایش و ردیابی و مبارزه با آفت سن گندم در مزارع گندم وجو در شهرستان ارزوئیه در حال انجام است.

مبارزه با آفت کلیدی سن غلات در مزارع گندم شهرستان ارزوئیه آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، پورعبدالله  سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه افزود: سن مادری در سال زراعی جاری نسبت به سال قبل یک هفته زودتر اماکن زمستان گذران را ترک و به مزارع گندم ریزش نموده است.

پورعبدالله خاطرنشان کرد: عملیات مبارزه با آفت سن غلات در مزارع گندم شهرستان ارزوئیه از آخر بهمن ماه آغاز وتا کنون در سطح150 هکتار مزارع سمپاشی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه خسارت سن گندم طی سه مرحله صورت می گیرد، خسارت سن مادری،خسارت پوره و خسارت مربوط به حشرات بالغ نسل جدید است که با تغذیه از پروتئین دانه ها، باعث پوک شدن و چروکیده  شدن دانه ها شده و علاوه بر کاهش عملکرد، روی کیفیت آرد و خاصیت نانوایی تاثیر سوءمیگذارد.

پورعبدالله به کشاورزان توصیه کرد چنانچه به موقع با این آفت در مزرعه مبارزه نکنند خسارات جبران ناپذیری به مزارع وارد می شود.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه کنترل آفت سن گندم در مزارع گندم وجو شهرستان ارزوئیه ،15 شبکه مراقبت متشکل از کارشناسان بخش دولتی ،کارشناسان ناظر طرح گیاهپرشکی وبا مشارکت یک کلینیک گیاهپزشکی تشکیل شده است که ضمن ردیابی مزارع به طور مستمر وبرگزاری کلاسهای آموزشی در محل مزرعه، به کشاورزان نحوه خسارت آفت، زمان مبارزه ونوع سم مصرفی را آموزش میدهند تا با مدیریت صحیح علیه این آفت امسال نیز گندم با کمیت وبا کیفیتی تولید شود.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه گفت:  عملیات مبارزه با سن غلات در شهرستان ارزوئیه با استفاده از سمپاشهای پشت تراکتوری، توربولاینر،پ هپاد وسمپاش اونیماک انجام می شود.

لازم به ذکر است مبارزه با علفهای هرز مزارع گندم از اواسط آذرماه آغاز وتا کنون در سطح 2520 هکتار با علفهای هرز پهن برگ ،2640 هکتار با کشیده برگ و6270 هکتار به صورت توام مبارزه صورت گرفته است.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید