Iranian Agriculture News Agency

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در کردستان:

تلاش ویژه استاندار کردستان برای بخش کشاورزی ستودنی است

این بار مسئولان و کشاورزان در یکی از روستاهای کردستان به شکرانه تولید گردو گردهم آمدند تا وجود چنین نعمتی را در استان جشن گیرند.

تلاش ویژه استاندار کردستان برای بخش کشاورزی ستودنی است

به گزارش خبرنگار ایانا در کردستان، کردستان رتبه دوم تولید گردو را در کشور دارد و در استان هم شهرستان‌های بانه، سروآباد، مریوان و سنندج بیشترین میزان تولید و سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص داده‌اند و به‌منظور معرفی هرچه بیشتر این محصول امروز جشنواره‌ای در روستای شوی از توابع شهرستان بانه با حضور چشمگیر کشاورزان و مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی برگزار شد.

میانگین عملکرد گردوی کردستان حدود سه تا سه و نیم تن در هکتار است و بیشتر ارقام گردوی استان ژنوتیپی‌های برتر و بومی استان هستند و در سال‌های اخیر هم کشت ارقامی شامل فرانکت، فرنور و چندلر هم در این منطقه توسعه پیداکرده است.

در حاشیه برگزاری نخستین جشنواره گردو کردستان در بانه هم نمایشگاهی شامل چندین غرفه مربوط به ارقام مختلف گردو، صنایع‌دستی ساخته‌شده از چوب گردو و محصولات تولیدی روستاییان به همت مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان برپاشده است.

این جشنواره به‌منظور ارائه روش‌های علمی و نوین کاشت و پیوند گردو معرفی ارقام برتر گردو تولید محصول سالم و توسعه بازارهای صادراتی برگزار شد.

لزوم ایجاد شناسنامه باغات تا دو سال دیگر در کردستان

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی هم در این جشنواره گفت: باید امسال و سال آینده برای همه باغات استان کردستان شناسنامه باغات صادر و عملیات کشاورزی در آن‌ها ثبت شود.

محمدمهدی برومندی بابیان اینکه حداقل سالی ۴۰۰ هکتار باغات گردو در استان با ارقام تجاری و جدید سرشاخه کاری می‌شود، یادآور شد: افزون بر هشت هزار هکتار باغ گردو در کردستان وجود دارد که از این میزان هزار و ۵۰۰ هکتار آن سرشاخه کاری شده و از این لحاظ جزو استان‌های پیشرو کشور است.

وی بیان کرد: ضریب مکانیزاسیون در کشور ما حدود ۱.۲ اسب بخار در هر هکتار است و این میزان در بخش باغبانی کمتر است چراکه کمتر موردتوجه قرارگرفته است و به دنبال تزریق اعتبارات برای جبران آن هستیم.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه استاندار کردستان جزو معدود استاندارانی است که در جلسات شورای معاونین و مدیران وزارت جهاد کشاورزی شرکت می‌کند، گفت: این نشان از تلاش ویژه استاندار کردستان برای بخش کشاورزی است.

برومندی ضمن تشکر از پشتیبانی‌های زارعی کوشا استاندار کردستان از رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این استان هم خواستار تخصیص اعتبارات بیشتر به این بخش شد.

وی بیان کرد: طی سفر ۲ روزه به کردستان مروری بر مشکلات باغداری استان خواهیم داشت و اعتباراتی برای باغداری استان در نظرخواهیم گرفت.

ایجاد دبیرخانه جشنواره گردو در بانه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این جشنواره اضافه کرد: در کل استان هشت هزار و ۲۲۲ هکتار باغ گردو وجود دارد که از این میزان افزون بر یک هزار و ۵۰۰ هکتار آن در شهرستان بانه است.

پیمان اسکندری برگزاری جشنواره‌ها را عامل معرفی و برند سازی محصولات کشاورزی خواند و بیان کرد: جشنواره توت‌فرنگی یکی از جشنواره‌های مطرح مربوط به محصولات کشاورزی نه‌تنها در استان بلکه در کل کشور است.

وی توضیح داد: تلاش می‌شود در ارتباط با دیگر محصولات شاخص استان هم‌چنین جشنواره‌هایی برای معرفی هر چه‌بهتر ظرفیت‌های کشاورزی استان و جذب سرمایه‌گذار در حوزه صنایع تبدیلی برگزار کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه ۸۰ درصد سطح باغات گردو استان مربوط به شهرستان‌های بانه، مریوان، سروآباد و سنندج است، گفت: امسال پیش‌بینی‌شده بیش از ۲۳ هزار تن از این محصول در استان تولید شود.

این جشنواره در سطح منطقه‌ای و با حضور استان‌های کردستان ایلام، لرستان، کرمانشاه، مرکزی، همدان و آذربایجان غربی برگزار شد و با اجرای برنامه‌های شاد و هنری تولید این محصول را جشن گرفتند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید