Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی کردستان:

کردستان عاری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی کردستان گفت: تاکنون موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در پرندگان حیاط وحش، طیور بومی و نیز واحد‌های صنعتی استان شناسایی نشده است.

کردستان عاری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

به گزارش خبرنگار ایانا از کردستان، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی کردستان اظهار داشت: در راستای برنامه دفتر طیور سازمان دامپزشکی کشور در سال ۱۴۰۱ و در اجرای رصد و پایش برنامه ملی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، اقدامات کنترلی توسط این اداره کل انجام شده است.

صابر صلواتی افزود : علاوه بر تشدید اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای در واحد‌های پرورش طیور، به تشکل ها، بهره برداران، و مجموعه افراد و ادارات ذیربط جهت آمادگی همه جانبه در مقابله با کانون‌های احتمالی بیماری اطلاع رسانی شد و ضمن تشکیل اکیپ‌های بیماری یاب و قرنطینه، به بخشداران، دهیاران و شورا‌های اسلامی جهت هوشیاری، گزارش تلفات غیر متعارف طیور و ... اطلاع دادیم.

وی ادامه داد: اقداماتی همچون اعلام ممنوعیت جوجه ریزی و پولت ریزی در واحد‌های مادر، تخمگذار و ...، بدون تاییدیه کمیته ممیزی امنیت زیستی، انتشار هشدار‌های بهداشتی، بازدید‌های سرزده اکیپ‌های دامپزشکی از کشتارگاه‌های طیور استان و نظارت بر تایید تخلیه جوجه ریزی واحد‌های مرغداری و سایر اقدامات مدیریتی اقدام شده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی کردستان افزود: در ۶ ماهه اول سال جاری از مزارع پرورشی مادر گوشتی، تخم گذار تجارتی، نیمچه گوشتی و ... هزار و ۵۲۸ بازدید توسط اکیپ‌های دامپزشکی انجام گرفته که منجر به اخذ ۱۶۱ مورد نمونه برداری و انجام ۳۱۰ مورد آزمایش تشخیصی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ادامه اقدامات پایشی و مراقبت فعال در واحد‌های صنعتی و طیور روستایی نیز انجام گرفته است.

گفتنی است، خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری یاد شده در پرندگان حیاط وحش، طیور بومی و نیز واحد‌های صنعتی استان شناسایی نشده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید