Iranian Agriculture News Agency

افزایش تولید با کشت حفاظتی در دیمزارهای چهارمحال و بختیاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به برنامه‌های افزایش بهره‌وری در سطح در بخش کشاورزی گفت: عملکرد تولید در دیمزارهای استان از ۹۵۰ به هزار و ۳۵۰ کیلوگرم در هکتار افزایش یافت.

افزایش تولید با کشت حفاظتی در دیمزارهای چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال وبختیاری،  سیروس بیک‌بکان روز شنبه با ارائه گزارشی درباره وضعیت کشت حفاظتی در دیمزارهای چهارمحال و بختیاری بیان کرد: با توجه به نزدیک شدن به سال‌زراعی 1403-1402 کشت گیاهان پاییزه مانند گندم، جو و کلزا شروع شده است.

وی، با اشاره به لزوم رعایت اصول فنی در کشت پاییزه و استفاده از دستگاه‌های کشت مکانیزه و حفاظتی افزود: سال‌های گذشته آسیب‌هایی که در زمینه فرسایش و از بین بُردن بافت و ساختمان خاک رخ داد، به‌علت استفاده از گاوآهن‌های برگردان‌دار بود.

بیک‌بکان به توسعه کشت مکانیزه در برخی کشورهای پیشرفته مانند برزیل، مکزیک، چین و پاکستان اشاره کرد و گفت: حداقل ۳۰ درصد بقایای گیاهی باید در خاک باقی بماند تا خاک خنک‌تر، مرطوب‌تر و سالم‌تر باشد.

وی تنها راه تحول اساسی در بخش محصولات دیمی و آبی را حرکت به سمت‌وسوی کشت‌های حفاظتی دانست و یادآور شد: هر چهار هزار و ۵۰۰ کیلوگرم مواد آلی خاک در یک ماه پوسیده می‌شود و درصد کربن به ازُت خاک کاهش می‌یابد اما در صورت استفاده از کشت‌های حفاظتی تنها ۸۰۰ کیلوگرم مواد آلی در یک ماه می‌پوسد که تاثیر بسزایی در افزایش مواد آلی خاک دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در عرصه‌های کشت حفاظتی با دستگاه‌های مکانیزه می‌توان کودهای فسفاته، پتاسه و ازته را همراه با کاشت استفاده کرد.

وی با اشاره به افزایش فعالیت  میکرواُرگانیسم و ماکرواُرگانیسم و تبادلات یونی در کشت‌های حفاظتی گفت: در مزارعی که امسال اصول فنی، کاشت و برداشت رعایت شد عملکرد از ۹۵۰ کیلوگرم به بیش از هزار و ۳۵۰ کیلوگرم افزایش یافت‌.

بیک‌بکان رعایت تناوب، استفاده از بذرهای اصلاحی، مبارزه با آفت‌ها و اصلاح تغذیه را از مهم‌ترین عوامل افزایش عملکرد تولیدات در دیمزارهای چهارمحال و بختیاری اعلام و تاکید کرد: دیمزارهای این استان آمادگی تولید با عملکرد حدود دو تُن در هکتار به‌شرط انجام کشت به‌صورت حفاظتی را دارد.

وی یکی از اهداف سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری برای جهش تولید در دیمزارها را توسعه مکانیزاسیون دانست و افزود: در این راستا علاوه‌بر ۵۰ دستگاه موحود کشت مستقیم در استان سه دستگاه دیگر از محل کمک‌های فنی و اعتباری خریداری و در اختیار جامعه کشاورزی قرار داده شد.

بیک‌بکان خاطرنشان کرد: برای خرید هر کدام از این دستگاه‌ها ۴۰۰ میلیون ریال اعتبارات یارانه‌ای از طرف جهاد کشاورزی و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از سوی کشاورزان پرداخت شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید