Iranian Agriculture News Agency

بهره برداری از نخستین نیروگاه خورشیدی نسل چهارم سلول‌های فتوولتائیک

کارشناس جهادکشاورزی شهرستان کیار بیان کرد: نسل چهارم نیروگاه‌های خورشیدی تولید پراکنده و مقیاس کوچک سلول‌های فتوولتائیک با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و با مشارکت دانشگاه فناوری Nanyang سنگاپور با استفاده از تکنولوژی نانو ذرات پلیمری به‌عنوان یکی از تکنولوژی‌های به روز و کارآمد مورد استفاده در سلول‌های خورشیدی برای اولین بار درکشور در شهر دستنا از توابع شهرستان کیار به بهره‌برداری رسید.

بهره برداری از نخستین نیروگاه خورشیدی نسل چهارم سلول‌های فتوولتائیک

به گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال و بختیاری، پژمان خلیلی، مجری طرح توضیح داد: از طریق استفاده از نانو ذرات پلیمری میزان بهره‌وری از سلول‌های خورشیدی در طرح پایلوت اجرا شده به میزان 27 درصد افزایش یافت این فناوری به‌صورت مشترک با یکی از دانشگاه‌های  پیشرو در سنگاپور و پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس به ظرفیت 25 کیلووات و بابیش از سه سال کار تحقیقاتی و مدت زمان تست آزمایشی چهار ماه به بهره‌برداری رسید.

خلیلی با برشمردن خصوصیات منطقه از جمله ظرفیت بالای تابش (320 روز آفتابی در منطقه)، زاویه تابش، عرض جغرافیایی و میانگین پایین درجه حرارت گفت: این خصوصیات باعث شده این منطقه یکی از مستعدترین مناطق برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در سطح کشور باشد.

وی با بیان اینکه در بیشتر مناطق استان شرایط سخت کوهستانی و هزینه‌های بالای انتقال شبکه برق وجود دارد، استفاده از نسل چهارم سلول‌های خورشیدی را با توجه به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه مقرون به صرفه دانست.

خلیلی خاطرنشان کرد: ترکیب کشاورزی و برق و فناوری آگریولتاییک، استفاده از صفحات خورشیدی در بالای مخازن و کاهش تبخیر، استفاده از پنل‌های خورشیدی در زمینه پرورش ماهی و ... ضروری به نظر می‌رسد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید