Iranian Agriculture News Agency

فعالیت انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان بادام چهارمحال و بختیاری

انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان بادام در چهارمحال و بختیاری با توجه به اینکه این استان قطب اصلی تولید بادام در ایران است از سه‌شنبه شب با برگزاری نخستین نشست خود فعال شد.

فعالیت انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان بادام چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال وبختیاری، ۱۸ هزار و ۲۰۹ هکتار بادامستان با تولید سالانه ۲۴ هزار تن و اشتغال‌زایی بیش از ۲۰ هزار نفر در چهارمحال و بختیاری وجود دارد و این استان رتبه نخست تولید بادام در کشور را به خود اختصاص داده است.

از مجموع بادامستان‌های چهارمحال و بختیاری ۹ هزار و ۵۲۵ هکتار با ۱۷ هزار و ۵۰ تن بادام مامایی، سفید، شاهرودی، سنگی و ربیع در شهرستان سامان است.

وجود واسطه‌ها و دلالان، نداشتن صنایع تبدیلی و تکمیلی، همچنین خام‌فروشی و صادرات بادام با نام و برند کشورهای دیگر از مهم‌ترین مشکلات این محصول در چهارمحال و بختیاری است.

به‌همین منظور احداث و راه‌اندازی نخستین شهرک تخصصی بادام سامان از سال ۱۳۹۸ در دستور کار چهارمحال و بختیاری قرار گرفت و هم‌اکنون ۷۵ پلاک از زمین‌های فاز ۱ این طرح آماده واگذاری شده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: فعال شدن انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان بادام وضعیت اقتصادی استان را متحول می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدکاظم منزوی شامگاه سه‌شنبه در آیین آغاز فعالیت انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان بادام چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: بسترهایی برای فعالیت این انجمن فراهم شده است.

وی با اشاره به انجام اقدامات مطلوب در حوزه ترویج، آموزش، تحقیق و توسعه مرتبط با محصول بادام چهارمحال و بختیاری افزود: شورای تخصصی تحقیق بادام در آینده‌ای نزدیک تشکیل می‌شود و تمامی تحقیق‌های انجام شده در خصوص بادام در اختیار انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان بادام استان قرار می‌گیرد.

منزوی ادامه داد: سیاست‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی درخصوص بادام از سوی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان بادام ارائه خواهد شد.

وی یادآور شد: انواع رقم‌های بادام تولیدی در چهارمحال و بختیاری جزو بهترین بادام‌های کشور به‌شمار می‌رود که مشتری‌پسند و بازارپسند است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: بانک کشاورزی یک طرح ویژه برای بادام‌کاران تدوین و برای اجرا به انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان بادام استان ارائه کند.

وی توضیح داد: برگزاری جشنواره تخصصی بادام با هدف معرفی ارقام تولیدی در استان و برندسازی درخصوص صادرات بادام در دستور کار قرار گیرد.

منزوی گفت: سیاست‌گذاری واردات و صادرات بادام با هدف ورود قوی بادام‌کاران چهارمحال و بختیاری به بازار این محصول ضروری است.

وی افزود: با تشکیل و فعال شدن انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان بادام چهارمحال و بختیاری باید زنجیره ارزش این محصول وارد استان شود.

منزوی ادامه داد: مقدمات تشکیل و فعال شدن مرکز توسعه صادرات چهارمحال و بختیاری در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فراهم شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: بخش خصوصی برای دریافت زمین در شهرک تخصصی بادام سامان مطالبه‌گری کند.

شهرام زارع فارسانی تاکید کرد: تیم مدیران اقتصادی دولت سیزدهم در چهارمحال و بختیاری فعال و با بخش خصوصی همراه است که نقش مهمی در تسریع روند توسعه استان دارد.

وی با اشاره به افزایش انجمن‌های تخصصی زیرمجموعه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری از دو به پنج انجمن یادآور شد: تعداد این انجمن‌های تخصصی تا پایان سال‌جاری به ۱۰ انجمن افزایش می‌یابد.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: ارزش اقتصادی تولید انواع بادام سهم بسزایی در رونق اقتصادی استان دارد.

مرتضی درخشان اضافه کرد: حمایت‌های مسئولان دولتی و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری از انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان بادام استان به موفقیت در صادرات این محصول کمک می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: امسال وضعیت تولید بادام در ۱۸ هزار هکتار باغ استان مطلوب است.

حسین برزگر تاکید کرد: ارزش تولید بادام چهارمحال و بختیاری سالانه بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال است.

وی ۱۳ درصد تولیدات بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری را مربوط به محصولات باغی دانست و افزود: ۳۳ درصد ارزش تولیدات کشاورزی استان مختص محصولات باغی به‌ویژه بادام و گردو است.

برزگر خاطرنشان کرد: انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان بادام چهارمحال و بختیاری زنجیره بادام در استان را بازنگری و مشکلات این حوزه را شناسایی می‌کند.

وی یادآور شد: انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان بادام چهارمحال و بختیاری باید نسبت به شناسایی بازارهای صادراتی در کشورهای مختلف جهان اقدام کند تا بازار این محصول رونق یابد.

۷۵ پلاک از زمین‌های شهرک تخصصی بادام این شهرستان آماده واگذاری است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید