Iranian Agriculture News Agency

صدور اسناد اراضی کشاورزی استان با شتاب بیشتری دنبال می شود

با همکاری ، مشارکت و مساعدت اداره کل ثبت اسناد و املاک استان: صدور اسناد اراضی کشاورزی استان با شتاب بیشتری دنبال می شود.

صدور اسناد اراضی کشاورزی استان با شتاب بیشتری دنبال می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، علی اصغر سلیمان مدیر کل ثبت و اسناد  استان در حاشیه کارگروه صدور اسناد کشاورزی که با حضور مدیران جهاد کشاورزی شهرستانهای ده گانه ، کارشناسان امور اراضی استان و شهرستانها در سالن جلسات شهدای سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد، گفت: صدور اسناد برای اراضی کشاورزی به رونق تولید محصولات کمک می کند، حتی کشاورزان با وثیقه قرار دان آن می توانند از تسهیلات بانکی برخوردار شوند، دعاوی بین کشاورزان همجوار و وراثان مالک تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد. 

سلیمان خطاب به ارگان های ذی صلاح در خصوص قانون منع خُرد شدن اراضی گفت: صدرو سند برای اراضی خُرد با این قانون هیچ مغایریتی ندارد و باید به هدف قانون نگار از وضع قانون منع خُرد شدن اراضی در تفاسیر  مد نظر قرار دهیم، زیرا وقتی برای زمین های خُرد سند صادر شود، نوع کاربری آن طبق استعلام مدیریت جهاد کشاورزی منطقه در آن قید می شود و هیچ مشروعیتی جز مالکیت برای صاحب به همراه ندارد یا بدون مجوز جهاد کشاورزی سند تکفیک نمی شود.

سعید اسدی رییس اداره حدنگاری مدیریت امور اراضی استان نیز با اشاره به مزایای قابل توجه صدور اسناد کشاورزی و کمک آن به رشد تولید در بخش کشاورزی افزود: کاداستر از زیر مجموعه‌های سامانه‌های اطلاعات زمین (LIS) است و به منظور مدیریت اراضی ایجاد می‌شود. مدیریت اراضی در سطح نخست شامل ثبت و تعیین مالکیت و تعیین حدود موقعیتی و مساحت زمین بوده که در این گام، با انجام عملیات نقشه برداری کاداستر، منجر به صدور اسناد تک برگی می‌شود. 

اسدی افزود:طرح کاداستر با نقشه برداری ثبتی انجام می‌شود و به این دلیل که یک کار حقوقی به شمار می‌رود، مبنای صدور سند مالکیت قرار می‌گیرد.

وی هدف از اجرای طرح کاداستر را جمع آوری آمار و اطلاعات اراضی کشاورزی و تعیین محدوده‌ی ملکی برای احراز و تثبیت مالکیت و تعیین حدود زمین‌های ملی و شخصی عنوان کرد و گفت:. اولین مزیت تعیین تکلیف مالکیت اراضی، کاهش تصرف و تعرض به آن‌ها و در واقع، کاهش پدیده‌ی زمین خواری است بطوری که برخی اراضی توسط سودجویان مورد تصرف قرار گرفته و به شکل غیرقانونی دچار تغییر کاربری شده و به فروش می‌روند که تنها راهکار بهبود این وضعیت، اجرای کامل طرح کاداستر است. 

رییس اداره حدنگاری مدیریت امور اراضی استان ادامه داد: طرح کاداستر از تخلفات قولنامه‌ای و مالکیت اراضی جلوگیری می‌کند و  از صدور چند سند برای یک زمین جلوگیری میکند زیرا در گذشته برای برخی اراضی به ویژه اراضی کشاورزی، به بهانه‌های مختلف بیش از یک سند صادر می‌شد.

سعید اسدی خاطر نشان کرد: با اجرا شدن کامل طرح کاداستر، اطلاعات ملکی به صورت آنلاین در دسترس قرار گرفته و وضعیت ملکی اراضی نیز به راحتی قابل شناسایی است و  از آن جایی که حدود زمین مشخص و تعیین شده و مالکیت آن نیز تثبیت می‌شود، می‌توان با یک پارچه سازی و تجمیع اراضی، میزان بهره وری در تولید محصولات را افزایش داده و به نوعی، حالت گذار از کشاورزی سنتی، به کشاورزی صنعتی را رقم زد.

اسدی با بیان این مطلب  که کشاورزی در شهر‌های کوچک و روستا‌ها سهم عمده‌ای از تولید و اشتغال را به خود اختصاص می‌دهد و مسائلی از قبیل: مسائل حقوقی و ثبتی مرتبط با بخش کشاورزی، تأثیر مهمی در افزایش بهره وری دارد، با افزایش بهره وری، مدیریت، کار کارشناسی شده و استفاده از کشت‌های تجاری و کشاورزی صنعتی، می‌توان  به توسعه‌ی این مناطق کمک کرده و درآمد و اشتغال پایدار برای آن‌ها  داشته باشد.

شایان ذکر است: جلسه بررسی موانع و مشکلات صدور اسناد اراضی کشاورزی باهدف بررسی آمار و عملکرد شهرستان ها در کار گروه های شهرستان ها و سپس آخرین اقدامات صورت گرفته در راستای صدور اسناد کشاورزی تشکیل و سپس پرسش و پاسخ در این خصوص برگزار شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید