Iranian Agriculture News Agency

خسارت 277 میلیارد تومانی سیل به بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: طبق برآوردهای اولیه، در مجموع ۲۷۷ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری وارد شده است

خسارت 277 میلیارد تومانی سیل به بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال وبختیاری، حسین برزگر سرپرست سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بیش‌ترین خسارت‌های ناشی از سیل در استان مربوط به زیرساخت‌های بخش کشاورزی بوده است، گفت: طبق برآوردهای اولیه، در مجموع ۲۷۷ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری وارد شده است.

برزگر در نشست اضطراری مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بعد از وقوع سیل ۴۸ تیم ارزیابی از سوی جهاد کشاورزی و ۲۰ تیم از صندوق بیمه محصولات کشاورزی مشغول ارزیابی خسارت‌‎های وارده در استان هستند، اظهار کرد: از دو روز گذشته یک دستگاه بیل مکانیکی برای لایروبی قنات و کانال در بارده مستقر شده است.

وی از ارسال حدود چهار تن جو و پنج تن خوراک دام آماده برای دامداران بارده و تامین ۱۷۰ کیسه آرد خارج از سهمیه خبر داد و افزود: خوشبختانه در بارده مشکل نان وجود نداشته و به موقع تامین آرد انجام شد.

برزگر گفت: طبق برآوردهای اولیه حدود ۱۰۵۰ هکتار سطوح اراضی زراعی، ۱۵۵ هکتار سطوح محصولات باغی، ۶۰۰ راس دام سبک روستایی، ۱۰ راس دام سنگین و ۱۰۰ واحد دامداری در استان به دلیل وقوع سیل آسیب دیده‌اند.

وی با اشاره به خسارت‌های وارده به ۳۵ مزرعه شیلات، پل، جاده، قنات، کانال، سربند و استخرهای ذخیره آب، تصریح کرد: بیش‌ترین خسارت‌ها در بحث زیرساخت‌ها بوده است، به طوری‌که در بحث قنوات ۳۸ رشته، راه و جاده بین مزارع حدود ۱۲۰ کیلومتر، کانال‌های آبیاری حدود ۲۰ کیلومتر، سربند، پمپاژ و سرریزها حدود ۴۵ مورد به میزان ۷۸ میلیارد تومان خسارت گزارش شده است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: باتوجه به اینکه در فصل آبیاری قرار داریم و محصولات بهاره نیازمند آبیاری هستند، بنابراین لازم است قنات‌هایی همچون مرغملک، بارده، حیدری و شیخ شبان که گل و لای وارد آن‌ها شده سریعا پاکسازی شوند، همچنین سربندهایی در رستم آباد، آلیکوه، قلعه درویش، دنگون و بازفت مسدود شده‌اند که باید با استفاده از بیل مکانیکی در اسرع وقت پاکسازی صورت گیرد.

به گفته وی، در بحث علوفه و خوراک دام بیش از ۱۶۰۰ تن و در بحث کلنی‌های زنبور عسل به ۶۲۵۰ کلنی خسارت ناشی از سیلاب وارد شده که در مجموع، طبق خسارت‌های برآورد شده اولیه در بخش کشاورزی ۲۷۷ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

برزگر خاطرنشان کرد: در زیربخش‌های مختلف حدود ۲۸ هزار و ۹۳۹ فقره بیمه‌نامه باغی به مساحت ۱۵ هزار هکتار در استان وجود دارد و حدود ۴۱ هزار فقره بیمه‌نامه محصولات زراعی حدود ۱۰۹ هزار و ۹۰۰ هکتار از محصولات زراعی تحت پوشش بیمه بودند که بخشی از غرامت محصولات زراعی و باغی از سوی بیمه پرداخت می‌شود

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید