Iranian Agriculture News Agency

ظرفیت تولید یک میلیارد نهال گلدانی در نهالستان‌های کشور/ سامانه رصد و پایش تولید و کاشت درخت اسفند ماه راه‌اندازی می‌شود

مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: نهالستان‌های کشور ظرفیت تولید سالانه حدود یک میلیارد نهال به صورت گلدانی را دارند.

ظرفیت تولید یک میلیارد نهال گلدانی در نهالستان‌های کشور/ سامانه رصد و پایش تولید و کاشت درخت اسفند ماه راه‌اندازی می‌شود
 

به گزارش ایانا به نقل از  وزارت جهاد کشاورزی، رضا احمدی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: در حال حاضر ۱۲۶ نهالستان جنگلی مساحت ۲۸۶۱ هکتار در کشور داریم که اگر ۵۰۰ هکتار معادل حدود یک چهارم آن را به کاشت نهال گلدانی اختصاص یابد، سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال می توان تولید کرد.

وی اظهار داشت: برای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت، سالانه باید ۲۵۰ میلیون نهال تولید شود.

احمدی بار دیگر بر حمایت مالی صنایع و خیرین برای اجرای این طرح تاکید و تصریح کرد: ایران در رتبه هفتم جهانی در تولید کربن قرار دارد و از این رو پوشش جنگلی باید گسترش پیدا کند.

وی گفت: ما ایستگاه‌های تولید نهال مرتعی به مساحت ۷ هزار هکتار داریم که از ظرفیت این ایستگاه‌ها نیز می‌توان استفاده کرد.

احمدی ادامه داد: ما در حال راه‌اندازی یک سامانه برخط جامع برای رصد و پایش تولید و کاشت نهال‌های جنگلی هستیم تا هر زمان نهال تولید شد درباره آن روی سایت و گوشی‌های موبایل مردم اطلاع‌رسانی کنیم.

وی اذعان داشت: این سامانه اوایل اسفند ماه راه‌اندازی خواهد شد.

مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت نهال در همین حال گفت: نهال‌های تولیدی به طور عمده از گونه‌های بومی هستند و مطابق با شرایط آب و هوایی مناطق کشت می‌شوند.

وی با اشاره به پنج ناحیه رویشی برای کاشت نهال‌های جنگلی ابراز داشت: کاشت گونه‌های بومی در این ناحیه‌های رویشی، کمترین نیاز آبی را خواهند داشت.

احمدی افزود: در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، بیشتر از آب باران و آب خاکستری و پساب استفاده می‌شود.

وی گفت: در این طرح از ظرفیت‌های بخش تحقیقات و شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین از ظرفیت صنایع برای بذرکاری و گلدان پرکنی نیز استفاده می‌کنیم.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید