Iranian Agriculture News Agency

"ساداتی نژاد" در ششمین جشنواره ملی روز جنگلبان و جان نثاران منابع طبیعی:

از سال آینده کاشت 250 میلیون اصله نهال در سال آغاز می شود/ افزایش ظرفیت نهالستان های کشور تا 400 میلیون اصله نهال

وزیر جهاد کشاورزی گفت: از سال آینده کاشت 250 میلیون اصله نهال را در کشور آغاز می کنیم تا در مدت 4 سال به کاشت یک میلیارد اصله نهال با پویش مردمی در کشور برسیم.

از سال آینده کاشت 250 میلیون اصله نهال در سال آغاز می شود/  افزایش ظرفیت نهالستان های کشور تا 400 میلیون اصله نهال

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در ششمین جشنواره ملی روز جنگلبان و جان نثاران منابع طبیعی که بعد از ظهر امروز به میزبانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و با حضور  رئیس سازمان محیط زیست کشور، معاونین وزیر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خانواده شهدای منابع طبیعی و جنگلبانان نمونه کشور برگزار شد، اظهار کرد: از تمام جنگلبانان در کشور که با تمام مسائل و مشکلات موجود عرصه خدمت برای صیانت از عرصه های طبیعی را بر عهده دارند، تقدیر می کنم.

وی افزود: آقای دهمرده نماینده مردم شریف زابل و زهک در سیستان و بلوچستان با مدیریت خود اقدام به کاشت نهال در مرز کرده است که این نمونه ای است که می‌تواند نشان دهد در هر اقلیمی می‌توان درخت کاشت. امروز در ایلام نیز اقدامات مشابهی در مناطق خشک انجام شده است‌.

ساداتی نژاد با بیان اینکه امروز در دنیا برای صیانت از خاک و ترسیب کربن اقدامات بسیاری انجام شده است، گفت: کشورها تلاش می‌کنند با کاشت درخت ترسیب کربن انجام دهند ما نیز با دستور رئیس جمهور پویش کاشت یک میلیارد اصله درخت را در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: اولین نیاز این طرح تولید نهال است که پیش از این نهالستان های کشور ظرفیت تولید 40 میلیون اصله نهال را داشت، لذا با برنامه ریزی های انجام شده از ابتدای سال، ظرفیت تولید نهال تا 400 میلیون اصله نهال افزایش خواهد یافت.

مقام عالی وزارت تصریح کرد: نهالستان ها احیا، به روز رسانی و در حال توسعه است و بخش خصوصی در این امر همکاری داشته اند، از سال آینده کاشت 250 میلیون اصله نهال را در کشور آغاز می کنیم تا در مدت 4 سال به کاشت یک میلیارد اصله نهال با پویش مردمی در کشور برسیم.

وی افزود: در این طرح با کمک مردم و نهادهای مردمی کاشت درخت را اجرایی خواهیم کرد، سامانه ای برای کاشت درخت راه اندازی می شود و هر درختی که کاشته شود با GPS مشخص و قابل پیگیری خواهد بود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه این طرح از آب سبز استفاده می کند و نیاز به آبیاری نخواهد داشت، عنوان کرد: در این طرح از آب سبز، پساب‌ها و آب‌های غیرمتعارف استفاده می شود. در این طرح صیانت از کاشت درخت، بذرکاری و فناوری نو دیده شده است.

ساداتی نژاد بر تغییر وضعیت استخدامی جنگلبانان تاکید کرد و گفت: اکنون این موضوع توسط مجلس شورای اسلامی در دست پیگیری است که امیدواریم در چند ماه آینده تعیین تکلیف شود و مشکل کارت ضابطین صادر شود.

وی با اشاره به اینکه افزایش حقوق و مزایای جنگلبانان در حد توان وزارت در دست پیگیری است، افزود: ایجاد ظرفیت استخدامی ۸۰۰ نفر برای افزایش جنگلبانان و استفاده از حوزه‌های رفاهی و پرسنلی در دستور کار است.

مقام عالی وزارت در پایان با اشاره به شعار روز ملی جنگلبان گفت: من هم افتخار می کنم که یک جنگلبان هستم.

گفتنی است، در این مراسم از جنگلبانان نمونه کشور و خانواده شهدای منابع طبیعی توسط وزیر جهاد کشاورزی تقدیر شد.

photo2921332890

photo2921341686

 

photo2921351536

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید