Iranian Agriculture News Agency

به مناسبت گرامیداشت هفتم مهر، روز مصرف‌کننده سبز

سبز بودن کار دشواری نیست!

دیروز 28 سپتامبر مصادف بود با روز هفتم مهر که در تقویم محیط زیستی جهان به نام روز مصرف‌کننده سبز نامیده شده‌ است. اگرچه سبز بودن و سبز ماندن برای مصرف‌کنندگان جامعه امروزی کار بسیار ساده‌ای است و با راهکارهای ابتدایی می‌توان به داشتن محیط زیستی بهتر کمک کرد، اما بسیاری از افراد جامعه نمی‌دانند که با ترک برخی عادات غلط، می‌توانند کمک بزرگی به محیط زیست کنند.

سبز بودن کار دشواری نیست!


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - لیلا مرگن:

دیروز 28 سپتامبر مصادف بود با روز هفتم مهر که در تقویم محیط زیستی جهان به نام روز "مصرف‌کننده سبز" نامیده شده‌ است. اگرچه سبز بودن و سبز ماندن برای مصرف کنندگان جامعه امروزی کار بسیار ساده‌ای است و با راهکارهای ابتدایی می‌توان به داشتن محیط زیستی بهتر کمک کرد، اما بسیاری از افراد جامعه نمی‌دانند که با ترک برخی عادات غلط، می‌توانند کمک بزرگی به محیط زیست کنند.

به‌عنوان یک مصرف‌کننده اگر نکات بسیار ساده‌ای که شرح آن می‌آید رعایت کنید، به ساختن محیطی سالم‌تر برای نسل‌های آتی کمک کرده‌اید. اگر ظرف‌های خود را بلافاصله پس از مصرف بشویید، به نحوی که روغن روی آن خشک نشده باشد، آب کمتری مصرف خواهید کرد. برای شستشوی ظروف چرب عموما نیازمند آب گرم و مایع ظرفشویی است. هرچه این ظروف زودتر شسته شوند، نیاز به مصرف ماده ظرفشویی و آب گرم کاهش می‌یابد. اگر چربی ظروف خشک شود، برای شستشوی آن ها نیاز به حجم زیادی آب دارید و این به مفهوم احداث سدهای بیشتر، مهار آب‌های سطحی و یا تخلیه سریع‌تر منابع آب زیرزمینی است. در ضمن برای گرم کردن این آب که قرار است چربی خشک شده روی ظروف را پاک کند؛ نیاز به مصرف سوخت‌های فسیلی و تولید دی اکسید کربن بیشتری است که زمینه گرمایش زمین را فراهم می‌کند. شما با شستن به موقع ظروف، از مصرف سوخت و آب بیشتر جلوگیری می‌کنید. کافی است در زمان شستشو، مایع ظرفشویی را به اندازه مصرف کنید. مواد شوینده ترکیبات نیتروژن و فسفر در ترکیبات خود دارند که غالبا در منابع آب زیرزمینی نفوذ کرده و پس از استحصال این آب آلوده، منابع خاک هم دچار اشکال شده و محیط زیست تخریب می‌شود. اگر در زمان شستشوی ظروف مواد شوینده را کمی با آب رقیق کرده و از مصرف این مواد بکاهید، به داشتن آب و خاک سالم‌تر کمک کرده‌اید و اگر از ترکیبات دوست‌دار محیط زیست استفاده کنید، به حرکت خود در حمایت از محیط زیست شتاب داده‌اید.

هر از گاهی که بیکار می‌شوید، به یخچال خانه سرک می‌کشید. هرچه اوقات فراغت شما طولانی‌تر باشد، تعداد دفعات سرک کشیدن به یخچال هم افزایش می‌یابد. باز کردن در یخچال مصرف انرژی در خانه را افزایش می‌دهد. این مسئله به مفهوم مصرف برق بیشتر و ساخت نیروگاه‌های بیشتر است. باید برای تولید برق، سوخت‌های فسیلی و از جمله مازوت بیشتری سوزانده شود تا نیازی که صرفا از سر کنجکاوی ناشی از بیکاری در منازل افزایش یافته، تامین شود. کافی است عادت کنیم که بی‌جهت به یخچال خانه سرک نکشیم. به این ترتیب یک گام به مصرف‌کننده سبز بودن نزدیک شده‌ایم. خاموش کردن لامپ‌های اضافی، عدم استفاده از نور مصنوعی در زمان حضور خورشید در آسمان و استفاده از پرده‌های یا پوشش‌‌هایی در پنجره منازل که امکان استفاده از نور روز را فراهم می‌کنند هم، اثری مشابه کم باز کردن در یخچال به روی محیط زیست خواهد داشت.

برای خرید، به جای دریافت کیسه نایلونی از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنیم و یا از یک نایلون چندین بار استفاده کنیم. به این ترتیب محیط زیست را حفظ کرده و بخشی از کره زمین را از غرق شدن در نایلون نجات داده‌ایم.



اگر به جای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در منازل که تبعات منفی آنها بر سلامتی انسان به اثبات رسیده، از ظروف با پایه گیاهی استفاده کنیم و یا ظروف معمولی را به کار بگیریم و به سرعت پس از مصرف آنها را بشوییم، به مصرف‌کننده‌ای سبز تبدیل شده‌ایم.

تفکیک زباله‌ها از مبدا و تبدیل کردن پسماندهای گیاهی به کود -که برای منازل دارای حیاط و یا ساکنان مناطق روستایی به راحتی امکان‌پذیر است- ما را یک گام به سوی سبز شدن نزدیک‌تر می‌کند.

راهکارهای کاهنده مصرف آب بارها در رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شده‌اند. جمع‌آوری آب حاصل از شستشوی میوه‌ها در مخازنی با هدف آبیاری باغچه یا استفاده مجدد از این آب به اشکال مختلف نظیر ریختن آن در فلاش تانک‌های توالت و غیره هم سبب خواهد شد، علاوه بر اینکه ما را به مصرف‌کننده‌ای سبز تبدیل می‌کند، سبب می‌شود آب در رودخانه‌های کشور جاری شود و زندگی نسل آبزیان بومی با مخاطره روبرو نشود.

کافی است در زمان دریافت پول از عابر بانک‌ها از دریافت رسید کاغذی غیرضروری خودداری کنیم و سیستم پیامکی بانکی را فعال کنیم و یا از حافظه خود برای ثبت ارقام موجود در حساب بانکی خود استفاده کنیم. یا مبالغ مربوط به حساب‌های بانکی را در یک دفترچه یادداشت کنیم که ناگزیر نباشیم هر بار یک رسید چاپی دریافت کنیم و بعد از مدت کوتاهی این رسید ها را دور بیاندازیم. به این ترتیب مصرف‌کننده سبزی خواهیم بود که به حفظ درختان کره زمین کمک کرده و بانک را از خریداری بیشتر کاغذ رسید چاپی بی‌نیاز کرده‌ایم.

راهکارهای ساده بی‌شمار دیگری وجود دارد که می‌توان با استفاده از آنها نه تنها به مصرف‌کننده‌ای سبز تبدیل شد، بلکه زمین را جای بهتری برای سکونت سایر موجودات زنده کرد. فقط باید اراده کنیم و سبز بودن را تمرین کنیم./

L-950708-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید