Iranian Agriculture News Agency

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران اعلام کرد:

قاچاق پرندگان را به سامانه 1540 خبر دهید

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران گفت: مردم می‌توانند قاچاق پرندگان وحشی و شکاری را به سامانه 1540 اطلاع دهند.

قاچاق پرندگان را به سامانه 1540 خبر دهید

فرهاد زندی فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، درباره قاچاق پرندگان در این استان و نحوه نظارت و برخورد با قاچاقچیان گفت: متاسفانه، قوش بازی در کشورهای حاشیه خلیج فارس رواج پیدا کرده است. با قیمت‌های خوبی که در خرید و فروش پرنده وجود دارد، افراد سودجو خصوصا در استان‌های جنوبی، اقدام به زنده‌گیری این پرنده کرده و به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق می‌کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران افزود: با توجه به اینکه گونه‌های پرندگان شکاری و وحشی مشخص هستند؛ اگر مردم گونه‌ای از پرندگان قاچاق را رویت کردند، می‌توانند با سامانه 1540 تماس گرفته و در جلوگیری از قاچاق به ما کمک کنند.

وی افزود: در استان تهران خرید و فروش گونه‌های مختلف قاچاق شده را در مرکز بازار خلیج فارس داریم. نیروهای ما در صورت رویت، برخورد جدی با این موضوع خواهند کرد. کشفیات بسیاری هم  در این حوزه داشتیم. بیشتر پرنده‌هایی که در این بازار کشف می‌شود شامل پرنده شکاری دلیجه، سارگپه و از خانواده عقاب‌سانان هستند که افراد سودجو این پرنده‌ها را به‌عنوان پرنده‌های گران قیمت شکاری مثل بالابان و شاهین به افراد ناآگاه و بی‌اطلاع در این حوزه می‌فروشند.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران ادامه داد: شرایط تهران به صورتی است که از بیشتر نقاط کشور، گونه‌های مختلف، صید می‌شود و به اینجا، برای خرید و فروش آورده می‌شود. کشفیات زیادی هم در همین راستا از قاچاقچیان داشتیم که با آنها برخورد شد و متخلفان دستگیر شدند.

زندی درباره نحوه کنترل و نظارت بر قاچاق پرندگان گفت: برای کنترل بهتر این شرایط، باید در مبدا با قاچاقچیان برخورد شود. بیشتر گونه‌های قیمتی و حمایت شده بالابان و شاهین که گونه‌های منحصر به فردی هستند؛ از مناطق کویری کشور صید می‌شوند که برای خرید و فروش به تهران و بعدا به جاهای دیگر برده می‌شوند. اگر از مبدا، کنترل و حفاظت دقیقی‌تری انجام  شود، شاهد کاهش قاچاق در این زمینه خواهیم بود.

وی افزود: هفته گذشته یک محموله قاچاق کشف و ضبط کردیم؛ که شامل سه عدد سارگپه معمولی، چهار عدد دلیجه، دو عدد جغد انبار بود. متاسفانه، در قاچاق پرندگان و حمل و نقل آنها درصد زیادی از این پرندگان تلف می‌شوند.

زندی متذکر شد: تشدید برخورد با متخلفان و قاچاقچیان در سال جاری جزء برنامه‌های ما در یگان حفاظت استان تهران خصوصا در فصل مربوط به شکار گونه‌های خاصی از پرندگان است. تیم های حفاظتی بیشتری را در این فصل، برای مقابله با قاچاقچیان آماده می‌کنیم. در فصل جوجه‌آوری و زالد ولد هم تیم‌های حفاظت ما برای حفاظت از این گونه‌های ارزشمند، افزایش می‌یابند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید