Iranian Agriculture News Agency

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد:

برداشت 60 درصد پرتقال مازندران

ذخیره سازی ۷۰۰ هزار تنی پرتقال در مازندران

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران گفت: تاکنون ۶۰ درصد پرتقال از باغات مرکبات استان برداشت شده است.

برداشت 60 درصد پرتقال مازندران

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران گفت: تاکنون ۶۰ درصد محصول پرتقال از باغات مرکبات استان برداشت شده است.

هادی ایزدی افزود: طبق پیش‌بینی یک سوم از محصول برداشت شده که معادل ۷۰۰ هزار تن می شود توسط باغداران و سورتینگ‌داران در حال ذخیره‌سازی است.

وی میزان ذخیره سازی پرتقال در سال جاری را حدود ۲۰۰ هزار تن بیشتر از سال قبل دانست.

ایزدی عنوان کرد: مازندران ۱۱۵ هزار هکتار باغ مرکبات دارد که از این میزان حدود ۹۰ هزار هکتار باغ پرتقال است که برداشت این محصول از نیمه دوم آبان ماه پس از کامل شدن قند شروع شد. ۲۵ هزار هکتار از باغ های مرکبات مازندران نیز نارنگی است که برداشت زودرس این میوه از نیمه دوم شهریور آغاز شده بود.

وی افزود: برپایه آمار جهاد کشاورزی مازندران امسال از باغ های مرکبات استان ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تن محصول برداشت می‌شود که حدود ۲ میلیون تن آن انواع پرتقال است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران وضعیت کیفی و کمی مرکبات امسال استان را مطلوب توصیف کرد و بیان داشت: حدود ۷۰۰ هزار تن نارنگی برداشت شده نیز به صورت تازه خوری وارد بازار مصرف شد که طبق بررسی های صورت گرفته به طور متوسط چهار تا ۶ هزار تومان در هر کیلوگرم سر باغ خرید و فروش شده است.

وی متوسط قیمت پرتقال سر باغ را حدود هفت تا هشت هزار تومان اعلام کرد و بیان داشت: روزانه حدود ۵۰ کانتینر ۲۰ تنی پرتقال روانه بازار داخلی و خارجی می شود، هیچ کمبودی در تولید و عرضه انواع مرکبات نداریم و قیمت این محصول در بازار مصرف نیز بر اساس عرضه و تقاضا است.

ایزدی توضیح داد: طبق گزارش های کارشناسان باغبانی امسال با مدیریت پیشگیرانه و مقابله بموقع به رغم وجود آفت مگس میوه، کیفیت پرتقال ها عالی است و قیمت حدود هشت هزار تومان به ازای هر کیلو پرتقال سر باغ به صورت خرید یکجا، رضایت باغداران را جلب کرده است.

وی اظهار داشت: آشنایی باغداران با مدیریت محصولات باغی در انبارداری فنی، مقابله بموقع با آفات و کاهش ضایعات و مهم‌تر از همه پشتگرمی به سیاست های حمایتی دولت سبب شد دست دلالان از باغ های مرکبات استان به مراتب کوتاه‌تر شود.

کاهش محسوس ضایعات مرکبات با گرما درمانی  

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که گرما درمانی یکی از روش های فنی ذخیره سازی پرتقال در انبار توسط باغداران است، توضیح داد: باغداران پس از برداشت محصول با قیچی، پرتقال ها را در محلول آب ولرم ۳۸ تا ۴۰ درجه که با قارچ کش ترکیبی "زدامیکس" و یا "دکومیکس" تهیه شده است به مدت ۲ دقیقه آغشته کرده و پس از خشک شدن کامل محصول آن را نایلون پیچ کنند.

ایزدی همچنین به باغداران توصیه کرد باید میوه‌های آسیب‌دیده ناشی از صدمات مکانیکی، حلزون و دیگر خسارات مشابه را از میوه‌های سالم جداسازی کنند و تاکید کرد: رعایت نکات فنی مانند بسته‌بندی، خالی گذاشتن یک‌سوم فضای انبار و جعبه‌ها، استفاده از پالت و جعبه‌های مناسب برای تهویه مطلوب و جلوگیری از صدمات مکانیکی به میوه‌ها الزامی است.

وی گفت: برای ذخیره‌سازی سبدهای میوه هم محل انباری ۸۰ سانتی‌متر از کف باغ ارتفاع داشته، دارای تهویه در قسمت شمالی و جنوبی برای خروج گازهای  تولید شده و ورود هوای خنک در شب باشد که برای جلوگیری از رشد و توسعه قارچ‌های انباری بسیار موثر است.

این کارشناس باغبانی مازندران با بیان اینکه مدیریت در تنظیم دما و رطوبت انبار برای حفظ کیفیت و کمیت میوه‌ها به باغ‌داران توصیه می‌شود، گفت: بازدید دوره‌ای حداقل دو هفته یک‌بار از میوه‌های انبارشده برای بررسی وضعیت سلامت میوه‌ها ضروری است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید