Iranian Agriculture News Agency

97 درصد برداشت برنج مازندران مکانیزه است

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: تاکنون برداشت ۱۹۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان انجام شد که ۹۷ درصد آن برداشت به‌صورت مکانیزه بود.

97 درصد برداشت برنج مازندران مکانیزه است

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، خلیل حقیقی وضعیت عملکرد تولید و کیفیت برنج امسال را عالی توصیف کرد و افزود: برداشت مکانیزه با کمباین‌های مخصوص برداشت شالی انجام شده است

وی به استقبال کشاورزان نسبت به کشت مجدد برنج در قالب نشاء دوباره و رتون اشاره کرد و افزود: عمده کشاورزان حوضه آبریز دشت ۱۱۰ هزار هکتاری هراز واقع در شهرستان‌های آمل، بابل، محمودآباد، فریدونکنار و بابلسر کشت دوباره را انجام دادند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه بارندگی‌های اواخر خرداد و اوایل مرداد سبب شد تا بیشتر کشاورزان در شخم و شیار و آب تخت کردن زمین با مشکل مواجه نشوند، بیان کرد: طبق اظهارات کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی استان فرآیند رشد کشت دوباره برنج نیز مناسب است.

وی ادامه داد: کشت دوم برنج به دو صورت نشای مجدد و دونوچ یا رتون انجام می‌شود، در روش اول کشاورزان اقدام به آماده‌سازی دوباره شالیزار کرده که نیاز آبی آن همانند کشت اول بالاست و در روش دوم ساقه‌های باقی مانده از کشت نخست دوباره جوانه زده و پرورش داده می‌شود که نیاز به آب آن کمتر است.

دغدغه شالیکاران از پایین بودن قیمت برنج

حقیقی به دغدغه شالیکاران نسبت به پایین بودن قیمت و عرضه محصولشان اشاره کرد و افزود: کشاورزان در واقع به نوعی منتظر اعلام کارشناسی قیمت برنج ارقام محلی طارم و هاشمی هستند.

وی با اظهار این که امسال قیمت برنج نسبت به چنین روزهایی در سال گذشته حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان پایین‌تر است، ادامه داد: این درحالی است که در سال زراعی جاری هزینه‌های کشت برنج بیشتر از سال گذشته بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید