Iranian Agriculture News Agency

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی بابل خبر داد

شخم و شیار 24 هزار هکتار شالیزار بابل

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی بابل از شخم و شیار اولیه با احتساب کشت دوم در 24 هزار و 822 هکتار اراضی شالیزاری این شهرستان خبر داد.

شخم و شیار 24 هزار هکتار شالیزار بابل

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، محسن آهنگری با بیان اینکه یکی از اصلی ترین راهکارهای مبارزه با آفت ساقه خوار برنج و تولید غذای سالم، شخم و شیار زمستانه و انهدام علف های هرز حاشیه مزارع برنج است، اظهار کرد: با وجود 47 هزار و 533 هکتار اراضی شالیزاری شهرستان بابل، تاکنون عملیات شخم و شیار اولیه با احتساب کشت دوم در 24 هزار و 822 هکتار اراضی شالیزاری این شهرستان انجام شد.

وی با اشاره به اینکه شخم و شیار مختص برنج در 6 هزار و 32 هکتار معادل 15 درصد مزارع صورت گرفت، تصریح کرد: تهیه بستر با احتساب کشت دوم با استفاده از تراکتور مخصوص شالیزار در 9 هزار و 91 هکتار، تراکتور متوسط 12 هزار و 440 هکتار و با تیلر 3 هزار و 291 هکتار انجام شد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بابل سطح آب تخت اولیه را 300 هکتار و تعداد آزمون خاک را 38 نمونه اعلام کرد.

وی در خاتمه با بیان اینکه آفت ساقه‌خوار مهمترین آفت گیاه برنج است که زمستان را بصورت لارو کامل در ساقه‌ها و بقایای بجامانده از کشت قبلی در مزارع و همچنین ساقه علف های هرز حاشیه مزارع برنج سپری می کند، گفت: انجام شخم و شیار و زیر خاک کردن بموقع کاه و کلش بجا مانده در مزرعه، علاوه بر کنترل آفات سبب پوسیدگی بقایا و افزایش ماده آلی خاک و در نهایت افزایش محصول کشت سال بعد خواهد شد.  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید