Iranian Agriculture News Agency

معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران خبر داد:

 تحقق 78 درصدی سطح ابلاغی جهش تولید در مازندران

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: تاکنون 78 درصد سطح ابلاغی برنامه کشت طرح جهش تولید در دیمزارهای استان محقق شد.

 تحقق 78 درصدی سطح ابلاغی جهش تولید در مازندران

به گزاش خبرنگار ایانا در مازندران، احسان عباسپور در جلسه اجرای طرح ها و پروژه های ابلاغی جهش تولید در دیمزارها که با حضور ناطر عالی کشوری طرح جهش تولید، معاونین بانک کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) استان برگزار شد با بیان اینکه امسال 60 هزار هکتار اراضی کشاورزی مازندران در طرح جهش تولید در دیمزارها به کشت گندم، جو، سویا، کلزا، آفتابگردان، گیاهان دارویی، علوفه، نخود و عدس اختصاص یافت، گفت: تاکنون  78 درصد سطح ابلاغی برنامه کشت طرح جهش تولید در دیمزارهای استان محقق شد.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد کشت در 39 هزار هکتار از دیمزارهای استان با  14 هزار کشاورز در این طرح، سطح کشت محصولا زراعی در دیمزارهای استان را 46 هزار و 704 هکتار اعلام کرد و افزود: 29 هزار و 600 هکتارمعادل 76 درصد از قرارداد منعقد شده در سامانه دیمزار ثبت شد که از میانگین کشوری بالاتر است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران به لزوم توسعه بیمه در دیمزارها تاکید کرد و افزود: تاکنون 2 هزار و 350 هکتار از دیمزارهای استان تحت پوشش بیمه محوصلات کشاورزی قرار گرفت.

عباسپور با بیان اینکه در پروژه بذر مال 17 هزار لیتر کود و 4 هزار و 322 تن بذر رسمی و خود مصرفی تیمار شده در استان توزیع و مصرف شد، تصریح کرد: برای توسعه کشت در دیمزارهای استان، متقاضیان برای خرید 75 دستگاه ماشین آلات و ادوات کشاورزی به بانک عامل معرفی شدند که 7 میلیارد ریال تسهیلات برای خرید 3 دستگاه به آنان پرداخت، سه دستگاه دیگر در حال تحویل و 15 دستگاه کمباین نیز بازسازی شد.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه کشت در دیمزارهای استان 180 دوره کلاس آموزشی در روستاها برگزار شد، گفت: تشکیل جلسات مستمر کشت پاییزه و جهش تولید در دیمزارها، پیگیری و رصد سامانه ثبت سامانه در دیمزارها بصورت روزانه، برگزاری جلسات ویبناری با مسوولین و کارشناسان اجرایی شهرستانها  از دیگر اقدامات این سازمان برای توسعه طرح جهش تولید در دیمزارهای استان است.

 اسماعیل اسفندیاری پور مشاور عالی کشوری طرح جهش تولید در ادامه با بیان اینکه کشاورزی کشور بر محور کشت و تولید گندم است، به لزوم توسعه سطح بیمه در دیمزارها تاکید کرد و گفت: تخصیص ماشین آلات و ادوات کشاورزی باید براساس روستا محور و سطح اراضی زیر کشت باشد.

وی با بیان اینکه توسعه کشت گیاهان دارویی در دیمزارهای مازندران با توجه به ظرفیت بالای این استان ضروری است، گفت: با تنوع و تناوب کشت، 20 درصد افزایش تولید در محصولات کشاورزی خواهیم داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید