Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان لرستان

با احیای فرهنگ و روحیه جهاد سازندگی می‌توان به جنگ تحریم‌ها رفت

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان لرستان تصریح کرد: با احیای فرهنگ و روحیه جهاد سازندگی می‌توان به جنگ تحریم‌ها رفت.

با احیای فرهنگ و روحیه جهاد سازندگی می‌توان به جنگ تحریم‌ها رفت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان لرستان، سید عماد شاهرخی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، جمعه ۲۷ خرداد در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه خرم‌آباد با تبریک هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید همانا کسانی که ایمان آوردند، مهاجرت کردند و در راه خدا جهاد کردند به رحمت خدا امید دارند و خداوند بخشنده و مهربان است.

وی با اشاره به اینکه امروز با احیای فرهنگ و روحیه جهاد سازندگی می‌توان به جنگ تحریم‌ها رفت، افزود: جهادگران جهاد سازندگی در کنار کشاورزان حتی به درو کردن محصولات، ایجاد راه‌های روستایی، برق‌رسانی به روستاها اقدام کرده و منشا خدمات ارزشمندی بودند که هنوز این خدمات ادامه دارد.

 رئیس سازمان جهادکشاورزی استان لرستان با یادآوری اینکه در دوران دفاع مقدس جهادگران جهاد سازندگی در خط مقدم به عنوان سنگرسازان بی‌سنگر لقب گرفتند که خود سنگر نداشتند اما سنگر را برای رزمندگان اسلام آماده می‌کردند، افزود: بعد از گذشت ۳۴ سال از دفاع مقدس هنوز نقش جهادگران جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس به طور کامل بیان نشده است.

 وی با اشاره به اینکه بعد از دوران دفاع مقدس مهم‌ترین وطیفه‌ای که به این نهاد انقلابی واگذار شد، بحث تامین غذایی بود، اضافه کرد: استان لرستان دارای ظرفیت کشاورزی است به طوری‌که میانگین نقش کشاورزی در اشتغال در کشور ۱۶ درصد اما در لرستان ۲۳/۵ درصد و میانگین نقش کشاورزی در اقتصاد کشور ۱۹ درصد و در لرستان ۲۵ درصد است.

 سید عماد شاهرخی با اشاره به اینکه ارزش ریالی برای دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی لرستان ۲۸ هزار میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اقدامی که به جهاد کشاورزی واگذار شد تنظیم بازار و تولید اقلام بخش کشاورزی بود به طوری‌که در حوزه نظارت بر قیمت کالاهای اساسی بخش کشاورزی طی سه ماهه ابتدای سال جاری نسبت به سه ماهه پایانی سال گذشته نظارت‌ها به ۷ برابر افزایش و بیش از ۴ هزار مورد بازرسی انجام و ۲۰ واحد پلمپ شده است.

 رئیس سازمان جهادکشاورزی استان لرستان با یادآوری اینکه طی دو ماه اخیر ۷۶۵۰  تُن کالاهای اساسی مانند برنج و روغن بین مردم توریع شده که این رقم معادل ۴۰ درصد کل توزیع سال گذشته است، ادامه داد: توزیع کالای اساسی که توسط جهاد کشاورزی انجام می‌شود فقط ۱۰ درصد اقلام اساسی را به خود اختصاص می‌دهد و ۹۰ درصد توسط تجار و بخش خصوصی انجام می‌شود.

 وی افزود: با تاکید نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان مبنی بر توزیع اقلام اساسی بخش کشاورزی بین اقشار روستائیان و عشایر در حال حاضر ۳۰ درصد توزیع اقلام اساسی در بین روستائیان و عشایر بوده است.

 سید عماد شاهرخی با اشاره به اینکه خرید گندم توسط سیلوها در لرستان نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد افزایش یافته است، ادامه داد: در تسهیلات مردمی سازی یارانه‌ها با ۵۷۰ نفر از دامداران، کشاورزان و مرغداران ۱۰۰ میلیارد تومان عقد قرارداد شده و این روند ادامه دارد.

 رئیس سازمان جهادکشاورزی استان لرستان با اشاره به اینکه در هفته جهاد کشاورزی ۶۰ هکتار شهرک گلخانه‌ای با اعتبار ۹۶ میلیارد تومان افتتاح و در پروژه‌‌ای دیگر ۷۰ تن به ظرفیت آبزیان استان اضافه شد، اظهار کرد: در همین هفته ۶۵۰ هکتار اراضی تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفت.

 نقش موثر جهاد کشاورزی در اقتدار غذایی

 نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان نیز در بخشی از خطبه‌های این هفته نماز جمعه خرم‌آباد با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جهاد سازندگی و سنگرسازان بی‌سنگر گفت: امنیت غذایی به اقتدار غذایی تبدیل شده است.

 امام‌جمعه خرم‌آبادبا اشاره به اینکه همانگونه که یک کشور باید به لحاظ نظامی خود را مجهز کند باید به لحاظ امنیت غذایی نیز خود را تقویت کند، ادامه داد: امنیت غذایی وظیفه حاکمیت است که بخش مهمی از آن توسط جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

 حجت‌الاسلام سید احمد رضا شاهرخی اضافه کرد: وجود آب و خاک، نیروی انسانی تحصیل کرده، دانش، تجربه به همراه افزایش بهره‌وری، حمایت از کشاورزان، بیمه محصولات، اعطای تسهیلات به کشاورزان، توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و صادرات محصولات کشاورزی بعد از تامین نیاز داخلی از امور مهمی است که جهاد کشاورزی در استان و کشور می‌تواند به وسیله آن اقتدار غذایی را تامین و زندگی عزتمندی برای کشاورزان، دامداران و باغداران تامین کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید